onsdag 23. september 2020

1001 godnatthistorier - 397. Historien om Guri Grev

 

397. Historien om Guri Grev

-          Du aner ikke hvem som hadde det travelt i grønnsakhagen til Gregersen nå nettopp. Jeg har sjelden sett noen arbeide så hard, sa fru Fantasia og slo seg ned ved siden av M.

-          Hvem da, spurte M. – Jeg har aldri sett noen arbeide hardt borte hos Gregersen. Det var Guri Grev som holdt på å hakke i jorda.

 

-          Takk og pris for at du kom, sa Guri. – Da kan jeg ta en liten pause med all denne hakkingen. Jeg skjønner ikke hvorfor Gregersen skal ha så stor grønnsakhage. Han kan umulig spise alle gulrøttene, potetene og alt det andre han dyrker.

-          Men du må jo like å hakke siden du henger i hele dagen nå på våren?

-          Ja, sa Guri Grev. – Å hakke og grave er det morsomste jeg vet. Du aner ikke hvor mye rart jeg treffer på.

-          Jeg trodde bare det var jord i grønnsakhagen til Gregersen.

-          Å nei. Dessuten er ikke Jordhild Jord bare jord. Hun kommer mange steder fra. Hun har mye å fortelle. Og så er det alle småkrypene som jeg treffer når jeg graver. Markus Meitemark er ett av dem. Jeg forsøker så godt jeg kan ikke å treffe ham når han hakker. Det går som regel bra, for når Markus hører at jeg arbeider, pleier han å krype dypere ned i Jordhild.

-          Noen ganger treffer jeg på Mette Midd. Hun er vakker og rød, enda rødere enn Jorunn Jordbær.

 

-          Jeg tror jeg har sett Mette Midd noen ganger, sa M. – Hva driver hun med når hun krabber omkring?

-          Guri Grev fortalte at hun først og fremst leter etter noe å spise. Når hun har tid til overs, ser hun etter skatter.

-          Når Mette tror hun har funnet noe interessant, forteller hun det til Guri. Selv er ikke Mette Midd noe flink til å grave. Mette har hjulpet Guri med å finne mange gull- og sølvskatter som har ligget gjemt i jorda i lange tider.

 

-          Noen mener at krukker med gull finnes der regnbuen når ned til bakken. Det tror ikke Guri noe på. De skattene hun finner, ligger gjerne på helt andre steder. I riktig gamle dager kunne ikke folk gå til banken med pengene sine. Det de hadde av gull eller sølv, gjemte de i kister eller gravde ned i jorda på hemmelige steder.

-          Selv her i grønnsakhagen til Gregersen har jeg funnet mange småskatter.

Det var hva Guri Grev fortalte før jeg kom hit.

-          Å ja, det er derfor Gregersen har slik stor grønnsakhage. Nå forstår jeg det, sa M.

-          Jeg tror jeg vil be mamma og pappa lage en grønnsakhage også. Ikke noe er så spennende som skattejakt.

-          Du trenger ikke spørre dem, sa feen. – vi går bare bort til Guri Grev og spør om hun vil grave litt i hagen.

Guri Grev stod i redskapsboden og lente seg til veggen. Da M spurte om hun kunne tenke seg å grave litt mer må nytt sted, var det første spørsmålet til Guri dette:

-          Har noen gravet der før?

-          Nei, ikke så vidt jeg vet, svarte M.

-          Da setter vi i gang. Nå.

-          Nå, spurte M. – Det er jo kvelden og mørkt ute.

-          Den beste tiden for å finne skatter er om kvelden og natten. Bli med, så setter vi i gang. Du trenger ikke være med hvis du heller vil sove.

M kjente at hun var trett og gjespet tre ganger.

-          Jeg tror det er best jeg legger meg, sa hun. – Du får fortelle meg i morgen om du fant noe.

Skitt, skatt, skute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: