tirsdag 8. september 2020

1001 godnatthistorier - 382. Historien om Ryggleik Ryggsvømmer

 

382. Historien om Ryggleik Ryggsvømmer

-          I dag så jeg et rart insekt, sa M etter at fru Fantasia hadde satt seg ved siden av henne.

-          Det kom flygende gjennom lufta og plasket ned i det lille badebassenget mitt i hagen, og så svømte det rundt på ryggen.

-          Kjenner jeg ham rett, må det ha vært Ryggleik Ryggsvømmer. Tror du han er der ennå? Skal vi gå ut og ta en titt.

Og sannelig! Der var han. Ryggleik lå på ryggen og plasket omkring.

-          Endelig kom dere. Jeg trodde M ble redd for meg da jeg slo meg ned i bassenget hennes.

-          Neida, sa M. – det var bare det at det snart er sengetid.

-          Er det forresten noen som har et speil? Jeg tror jeg må glatte litt på håret etter en lang og slitsom dag.

  

-          Jeg vet ikke hvor mange meter jeg har svømt i dag før jeg kom flygende hit og så det fine blanke vannspeilet her.

-          Hvor har du vært i dag, måtte M spørre.

-          Jeg kommer fra froskedammen. Der er det mye rumpetroll for tiden, og det er noe av det beste jeg vet å spise.

-          Går det an å spise rumpetroll??

-          Ja, vet du ikke det? Alle jeg kjenner, vet at rumpetroll er deilig mat.

 

-          De svømmer omkring i froskedammen, og det er bare å forsyne seg.

-          Det hørtes ikke pent ut, sa M. – Hva tror du Roger Rumpetroll synes om det?

-          Du kan snakke, du, sa Ryggleik. – Hva spiste du forresten til middag i dag?

-          Det var kyllingfilet.

-          Hvor tror du den kyllingfileten kom fra?

-          Fra kjøttdisken i butikken.

-          Før det, mener jeg. Vet du ikke at den kom fra Kyrre Kylling?

-          Nei.

-          Hva tror du Kyrre syntes om det? Jeg bare spør, sa Ryggleik og tok et par raske svømmetak.

-          Vil du som jeg, så tar vi en tur til froskedammen. Bare sett dere på ryggen min.

Ryggleik snudde seg og krabbet opp på bassengkanten. M så på fru Fantasia og ventet på et lite dryss med stjernestøv. Dermed fløy de nedover mot Figga og froskedammen.

-          Her er det, sa Ryggleik og landet på ryggen i vannet. – jeg vet det ikke er noe problem for deg, for jeg vet du kan puste under vann. Nå kan du bare se hvor mange rumpetroll det er i dammen. Dersom jeg ikke spiste noen, ville det bli alt for mange. De ville rett og slett ikke finne mat og ville sulte i hjel. Egentlig gjør jeg dem bare en tjeneste når jeg spiser noen av dem. Sakkeus Salamander hjelper også til. Ham liker jeg ikke, for han har forsøkt å spise meg også. Men slik er livet. Heldigvis har jeg vinger og kan fly min vei når Sakkeus blir for nærgående.

-          Egentlig tror jeg nesten ingen er så heldige som jeg, sa Ryggleik. - Jeg kan krabbe på bakken, jeg kan svømme og jeg kan fly. Det er ikke mange insekter som kan det. Dessuten, hvor mange insekter er det som kan svømme på ryggen? Nei, livet er herlig!

-          Du skulle vært ryggsvømmer, du også, sa Ryggleik til M og blunket med fasettøynene sine.

-          Uansett var det hyggelig å hilse på deg, sa han før han tok et par kraftige svømmetak og ble borte mellom vannliljene.

-          Da er det vel sengetid, sa fru Fantasia. - Best å komme tilbake til sengen før mamma eller pappa kommer innom for å se om du sover.

Rygg, ragg, rute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: