mandag 14. september 2020

1001 godnatthistorier - 388. Historien om Julian Julenisse

 

388. Historien om Julian Julenisse

-          Ikke lenge til jul nå, sa fru Fantasia og glattet på putetrekket før hun satte seg ned ved siden av M.

-          Det vet jeg vel, svarte M. – Juletreet står ute på verandaen og venter på å komme inn.

-          Jeg har forresten en avtale med Julian Julenisse i kveld, sa feen. -  Vil du, kan du være med?

-          Kan jeg det? Å. så spennende! Hvor er det han bor?

-          Det er en hemmelighet. Skal vi dra dit, må du ha bind for øynene.

Feen knyttet et tørkle rundt hodet til M slik at hun ikke kunne se noen ting. Hun hørte bare et sus da de fôr gjennom luften.

-          Huff, så kaldt det er her, sa M og så seg om. Det var hvit snø på alle kanter. Og sannelig. Der stod selveste Julian Julenisse.

 

-          Har du så langt skjegg fordi det er kaldt, måtte M spørre.

Egentlig hadde hun tenkt å spørre om mye annet, men det glemte hun da hun så det lange, hvite skjegget.

-          Nei, sa Julian. – Skjegget mitt er blitt så langt fordi alle trekker i det når de vil at jeg skal bo hos dem.

-          Men bor ikke julenissen i Rovaniemi i Finland? Eller var det under en rot på Hedemarken i Norge? Noen sier at han bor på Grønland også. Hva er det som er sant?

-          Det er en hemmelighet som jeg ikke vil røpe.

-          Å, kan du ikke si det?

-          Hvis du lover ikke å si det til noen, skal jeg hviske det i øret ditt

M nikket.

-          Jeg lover.

Julian Julenisse bøyde seg ned og hvisket så det var så vidt M kunne høre hva han sa.

-          Å, er det der. Det var jo et helt annet sted enn jeg trodde.

-          Du må love ikke å si det til noen, sa Julian. – Jeg vil helst være i fred når jeg gjør klar alle julegavene. Har du forresten vært snill i år?

-          Joo, sa M og tenkte seg om. – Ikke hele tiden, men nesten, tror jeg.

-          Da skal du få bli med meg i juleverkstedet og se hva vi holder på med der. Vi arbeider både dag og natt med å lage julegaver.

-          Men, men, hva er det jeg ser, utbrøt M. – Her sitter jo mange av vennene mine og arbeider.

-          Ja, slik er det vi gjør det i juleverkstedet. Alle de som ønsker seg gaver til jul, kommer hit etter at de har sovnet. Slik får de fleste noe av hva de ønsker seg fordi de må lage og pakke inn sine egne julegaver.

-          Åja! Det var derfor jeg fikk det jeg ønsket meg til jul i fjor. Fordi jeg laget julegaven selv?

-          Nettopp, sa Julian Julenisse. – Og siden de aller fleste ønsker seg en trivelig jul, får de nettopp det. Men husk godt på hva jeg sa. Ikke fortell til noen hvor jeg holder til og heller ikke hva vi driver med for å lage julegaver.

-          Det lover jeg, sa M og nikket høytidelig.

Juliu, julia, juliute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: