søndag 6. desember 2020

1001 godnatthistorier - 467. Historien om Kåre Kål

 

467. Historien om Kåre Kål

-          Hundre hoder er bedre enn ett, sier Kåre Kål. Jeg traff ham i kålåkeren i kveld, sa fru Fantasia og satte seg ved siden av M.

-          Jeg synes jeg greier meg bra med ett hode, sa M. – Jeg har hørt eventyr om troll med både tre, seks og ni hoder, og det gikk aldri bra med dem. Hundre høres ut som mye mer.

-          Ikke greit å vite hva Kåre Kål mente. Han sier så mye rart.

-          Kan hende er det fordi han holder til i kålåkeren? Jeg lurer litt på hva de snakker om de som holder til der, sa M.

 

-          Det skal vi finne ut, sa feen og svingte med tryllestaven.

-          Men, men, jeg ser jo ingen kålhoder, det er bare blader over alt. Jeg tror min santen at Kåre driver og leker gjemsel med oss.

-          Han er her nok. Det er bare å se godt etter innimellom bladene. Der har vi ham, forresten. Jeg spør ham hva han driver med for tiden.

-          Tror du ikke jeg hørte hva du sa, sa Kåre. – Jeg har store ører og hører det meste. Det er en av fordelene ved å være kålhode. Man kan følge med på det meste. Akkurat nå hørte jeg at Skybert Sky har planer om å komme med en regnskur i morgen. Han snakket om rotbløyte, og det kan trengs. Er det noe vi kålhoder må ha, så er det regn. Som dere ser, er det trangt om plassen her, og trangere blir det nå vi blir tjukke i hue som mange sier.

-          Tjukk i hue?

M måtte le enda hun visste det ikke var særlig høflig.

-          Var det noe som var morsomt, spurte Kåre.

-          Neida, svarte M, - det var bare en flue som kilte meg under nesen.

-          Å ja, sa Kåre, - det er slikt som skjer. Kan hende var det Kå Kålflue. Hun kan være veldig plagsom. Kå flyr inn i ørene mine rett som det er.

 

-          Hva hun har der å gjøre, vet jeg ikke, men hun er vel ute etter et sted å legge fra seg eggene sine. Når larvene til Kå Kålflue blir større, begynner de å spise av bladene mine. Da blir det hull der hvor det ikke skal være hull.

 

-          Nå kjenner jeg at det begynner å bli kjøligere i luften om nettene, og jeg begynner å glede meg litt til å bli høstet og komme i grønnsakdisken. Du vet det kan bli noe ensformig bare å være sammen med alle disse kålhodene. Når sommeren går mot slutten, har vi vel egentlig snakket om det meste det går an å snakke om.

-          Vi har diskutert om vi skal være med kålverdensmesterskapet, men har funnet ut at vi ikke har noen sjanse der. Verdens største kålhode skal ha veid over 60 kilo. Ivar Ipad har vist oss bilde av det.

 

-          Så store er det nok ingen av oss som greier å bli. Men jeg er fornøyd bare jeg kommer i grønnsakdisken. Hadde jeg veid 60 kilo var det ingen som orket å bære meg dit. Derfor er jeg glad for å være akkurat som jeg er.

 

-          Det holder lenge for meg. Men nå må du unnskylde meg. Jeg har det litt travelt og må skynde meg å vokse litt til før jeg blir høstet.

Kål, kal, kute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: