lørdag 26. desember 2020

1001 godnatthistorier - 487. Historien om Bei Bacon

 

487. Historien om Bei Bacon

-          Hmm, sa fru Fantasia og snuste ut i luften før hun satte seg ned ved siden av M. – Kjenner jeg en lukt av stekt Bei Bacon? Eller er det noe annet?

-          Vi hadde egg og bacon til frokost, svarte M. – Lukten sitter nok igjen ennå.

-          Vet du forresten at Egbert Egg og Bei Bacon lenge ikke var særlig gode venner?

-          Nei. Hvorfor det?

 

-          De to, Egbert og Bei, ble aldri enige om hvem som skulle komme i Steik Stekepanne først. Steik forsøkte hver eneste gang å roe dem ned, men det hjalp ikke. Saken var den at Egbert var gode venner med Smurf Smør og helst ville stekes i ekte meierismør.

-          Tenk deg om, forsøkte Bei å si. – Hvis jeg stekes først, kan du steke i det fettet som blir igjen når jeg er ferdigstekt. Jeg trenger ikke Smurf i pannen i det hele tatt, for jeg er fet nok som jeg er.

-          For noe griseri, ss Egbert. – Jeg vet nok at du er laget av gris. Noen sier at de er laget av svinekjøtt, men jeg vet at grisekjøtt og svinekjøtt er akkurat det samme. Jeg har nok hørt at Steik Stekepanne sier at han lager svinestek til middag. Noen ganger steker han svinekoteletter også, men jeg vet med sikkerhet at det er grisestek og grisekoteletter. Det er bare noe griseri, spør du meg.

-          Men jeg smaker iallfall godt. Nesten alle liker meg, sa Bei Bacon.

-          Det hjelper ikke, sa Egbert. – Jeg vet hvor du kommer fra.

-          Nå må du slappe av og ta det med ro, svarte Bei. – Tror du at jeg ikke vet hvor du kommer fra? Du kommer ut av den samme åpningen som hønsebæsjen. Fysj og fysj! Her forsøker jeg å være hyggelig mot deg slik at du kan få lov til å stekes i mitt fett, og så er du bare vemmelig. Du kan iallfall være hyggelig når vi er sammen på frokostbordet omtrent hver eneste morgen. Jeg tror min santen du er morgengretten?

 

-          Hvis det fortsetter slik, tror jeg det er best du kommer på en tallerken for deg selv.

-          Nå må dere slutte med å krangle, sa Sakkeus Salt.

Sakkeus stod i en saltbøsse på bordet.

-          Helt enig, kom det fra Bo Bord. – Hvordan skal det ende om ingen av oss vil samarbeide? Hva vil skje om vi blir kastet ut av Hugleik Hus alle sammen? Nei, Egbert og Bei, dere er nødt til å bli enige. Hva vil skje med frokosten til de som vil ha egg og bacon? Må de nøye seg med OG på frokosttallerkenen? OG med salt? Det blir en mager frokost.

-          Jeg har løsningen, sa Steik Stekepanne. – Egbert kan bli stekt først den ene dagen. Den andre dagen er det Bei sin tur til å være først. Jeg kan gjerne vaske meg etter at Bei er blitt stekt. Det er ikke noe problem for meg.

Og slik ble det. Derfor er det mange som spiser egg og bacon til frokost den dag i dag.

Stikk, steik, stute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: