mandag 28. desember 2020

1001 godnatthistorier - 489. Historien om Fiona Fersken

 

489. Historien om Fiona Fersken

-          Da jeg var inne i matbutikken og snakket med Kolbjørn Kokos forleden, hørte jeg noen rope om hjelp borte blant frukten, sa fru Fantasia og satte seg på stolkanten.

-          Hvem var det, spurte M.

-          Det var Fiona Fersken.

 

-          Fiona strøk seg over ferskenhuden sin og var virkelig bekymret.

-          Hvis ingen kjøper meg veldig snart, kommer Ronny Råte og tar meg. Jeg har sett at han driver og plager Jorunn Jordbær der hun ligger i kurven sin. Jorunn var heldig og kom seg bort fra jordbæråkeren før det begynte å regne, men Ronny snek seg med. Han får egentlig ikke lov til å være her i fruktdisken, men jeg vet han ligger og lurer i krokene. Hva skal jeg gjøre om ingen kjøper meg i dag? Jeg er redd jeg blir kastet på dynga.

-          Jeg skal snakke med butikksjefen, sa fru Fantasia. – Så får vi se om ikke han kan legge deg ut på tilbud. Da skal du se at du blir solgt.

-          Det beste hadde nok vært om jeg hadde blitt hermetisert da jeg var moden, sa Fiona. – Jeg har hørt av mange at det er trivelig å komme på boks i deilig sukkerlake. Riktig nok blir ferskenhuden min skrellet av, men jeg kan holde meg vakker i årevis på boks.

 

-          Å bli solgt som ferskvare er ingen spøk. Det har jeg hørt av de andre i fruktdisken. Rett som det er kommer noen og samler inn de som har hatt nærkontakt med Ronny Råte. Da er dynga neste stoppested.

-          Nei, da var det andre tider den gangen jeg var ung og blomstret. Knoppene kom på bar kvist tidlig om våren.

 

-          Jeg hørte til de mest populære blomstene om våren siden det ikke var så mange av oss. Mange insekter besøkte meg og de fikk både pollen og nektar som takk for visitten. Noen av dem ville gjerne legge eggene sine i blomstene mine, men til det sa jeg nei takk. Dere må gjerne komme på besøk, men egg og larver er ikke velkomne, sa jeg.

-          Jeg liker best å henge på ferskentreet til jeg er moden. Der har jeg fin utsikt og kan sole meg hver eneste dag. Om det er sol, da. Regnvær liker jeg egentlig ikke. Regndråpene ødelegger den fine ferskenhuden min litt. Og så er det Ronny Råte som stadig vekk ligger på lur. At Ronny herjer i jordbæråkeren, bryr jeg meg ikke om, men regner det i ukevis, kan det hende han ser sitt snitt til å klatre opp i treet mitt, den sniken.

 

-          Edvin og Edvina Eple vokser like ved siden av meg, men siden jeg har så fin ferskenhud, er det jeg som bestandig får de fineste vokseplassene. Jeg skulle forresten ønske at jeg hadde vært like holdbar som Edvin og Edvina. De to kan jo ligge flere måneder på kjølelager og være nesten like fine. Jeg er mer ferskvare. Det er grunnen til at jeg blir hermetisert og havner i boks. Jeg har aldri sett hermetiserte epler.

-          I morgen vil jeg i butikken og kjøpe en fersken eller tre, sa M.

-          Vi får håpe Fiona er der fremdeles og ikke gikk ut på billigsalg, svarte feen.

Fersk, farsk, fute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: