fredag 2. april 2021

1001 godnatthistorier - 579. Historien om Nyrk Nyperose

 

579. Historien om Nyrk Nyperose

-          Tidlig på sommeren finner Nyrk Nyperose det for godt å springe ut, sa fru Fantasia og satte seg ved siden av M.

-          Går det an å hete Nyrk, da, spurte M.

-          Moren til Nyrk lurte på om det var bedre å kalle henne Nurk, men syntes at det var enda rarere. Derfor ble det Nyrk.

 

-          Den dagen Nyrk bestemte seg for å springe ut, var det sol og vindstille. Ikke en eneste krusning ute på sjøen. Hun telte til fem, og så var alle kronbladene ute. Dermed var det fritt frem for insektene å forsyne seg av nektar og pollen. Birgit Bie var som vanlig en av de første som kom.

-          Hyggelig å hilse på deg, sa Birgit til Nyrk. – Nå var det sannelig på tide at du åpnet blomsten din. Det er magre tider for oss bier nå. Det har vært kaldt og vindfullt lenge, og jeg har holdt meg inne i bikuben det meste av tiden de siste ukene.

-          Ja, det er derfor jeg ikke har hatt det travelt med å blomstre, sa Nyrk. – Det er ingen grunn til å stå i full blomst når det ikke er noen som besøker meg. Jeg har sett Kranselin Ku rusle omkring og ta seg en tugge her og en tugge der. Heldigvis har jeg nok pigger til å holde henne unna. Hun våger seg aldri inntil meg, for jeg vet å klore henne på snuten. Til og med Viggo Villsau som ellers spiser det meste, holder seg på avstand.

 

-          Flere somre nå har jeg lurt på om jeg skal ta turen til midtsommerballet i blomsterenga, men egentlig synes jeg at jeg har det bra her jeg vokser nede ved sjøen. Der er det alltid mye som skjer. Dessuten har jeg problemer med å bevege meg på grunn av røttene mine. Skulle jeg gå opp dit, tror jeg det ville ta flere år.

-          Her om dagen fikk jeg øye på Elvira Elg der oppe. Hun hadde med seg de to kalvene sine og lå og slappet av i blomsterenga.

 

-          Selv om hun var langt unna, hørte hun at jeg ropte på henne. Jeg vet jo at det er elgjakt hver eneste høst. Da kommer Jeger Bombom i skogen med DumDum Dunderbørse.

-          Når nypene mine begynner å bli røde, sa jeg til henne- da kan du komme hit og gjemme deg. Jeger BomBom ser aldri etter elg der hvor jeg vokser.

 

-          Ellevill Elghund våger seg aldri bort til meg heller. Han vet at han får revet pels hvis han roter seg inn i tornene mine.

-          Ikke noe er så fint som å være til nytte, sa Nyrk Nyperose. – Når jeg mister bladene mine om høsten, henger bare nypene igjen. Da kommer gjerne Gregersen på besøk. Han vet å sette pris på nypemos og nypesuppe. Noe bedre enn varm nypesuppe om høsten finnes ikke. Når Kremgunn Krem ligger og flyter i suppa, er alt såre vel for Gregersen.

 

-          Nå kan vinteren bare komme. Glemt er Grev Grevling som rotet i gulrotsenga sist sommer. Nyrk Nyperose har sørget for at Grev har en sikker plass for hiet sitt under røttene hennes.

Nyp, nap, nute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: