lørdag 10. april 2021

1001 godnatthistorier - 587. Historien om Roger Rognkjeks

 

587. Historien om Roger Rognkjeks

-          I kveld må du bli meg en tur under vannet for å hilse på Roger Rognkjeks, sa fru Fantasia og tok frem tryllestaven. – En god porsjon med stjernestøv må til når vi skal undervanns.

-          Så gøy, sa M.  – Det er lenge siden jeg har vært nede i sjøen.

-          Et langt øyeblikk senere, var de nede på sjøbunnen, og hvem andre var der enn nettopp Roger Rognkjeks?

 

-          Han var fin og rød og hadde riktig pyntet seg fordi han visste han skulle få besøk.

-          Egentlig heter jeg Rognkall til etternavn, men det er ikke så nøye. Det er Rosita som kalles for Rognkjeks, men det er jo greit å ha samme etternavn som henne.

-          Hvorfor har jeg ikke hørt om deg før, måtte M spørre.

-          Det er nok fordi jeg holder til på dypere vann. Når du bader, vil du aldri få øye på meg. Dessuten holder jeg meg mest i ro. Jeg har en slik fin sugekopp på undersiden. Med den suger jeg meg fast til steiner og fjell. Dessuten har jeg den fordelen at jeg ikke har svømmeblære slik som andre fisker. Det betyr at jeg raskt kan svømme ned til dypet om jeg vil. Det kan trengs, for det er mange som fisker etter oss rognkjekser. De er ute etter rognen til Rosita.

-          Når du er her, sa Roger, - ville det være fint om du kunne snakke med fiskeriministeren.

-          Hvem er det, spurte M.

-          Det er han eller hun som bestemmer om det er lov å fiske etter oss eller ikke. Jeg synes det bare burde være forbudt.

-          Du mener jeg skal si at det bare er For Budt som kan fiske etter dere? Fortalte ikke du om For Budt før?

M så spørrende opp på feen.

-          Roger mener at det ikke burde være lov å fiske etter rognkjeks.

-          Akkurat, sa Roger. – Det er jo så mye annen fisk i sjøen. Dessuten er det all sjømaten mange snakker om, hva nå det er for noe. Det vet sikkert fiskeriministeren mer om.

-          Da tar vi en rask tur til fiskeriministeren nå i kveld, sa feen. – Hun har sikkert ikke lagt seg til å sove ennå. Jeg vet at slike ministere arbeider til langt på kveld. Iallfall er det hva de sier.

En ny porsjon med stjernestøv gjorde at de to befant seg ved siden av sengen til fiskeriministeren. Hun lå med hodet på puten og så ut som hun sov.

-          Hei, sa M. – Jeg skal hilse fra Roger Rognkjeks. Han vil at du skal snakke med fiskerne slik at de slutter å fiske etter ham.

-          Er du sikker på at du er kommet til rett minister, spurte fiskeriministeren. – Jeg har da ikke noe å gjøre med kjeks så vidt jeg vet.

-          Har du lest eventyret om Keiserens nye klær av H. C. Andersen, måtte M spørre. – Om du ikke vet at rognkjeks er en fisk, vet jeg ikke om du duger i ditt embete.

Fiskeriministeren ble forfjamset og lette etter brillene sine.

-          Javel, der lærte jeg noe nytt i dag, sa hun. – Saken er fisk, sa hun.

-          Men heter det ikke saken er biff, spurte M.

-          Her i fiskeridepartementet er alle saker fisk. Det vet da jeg som er minister. Jeg skal ordne opp i den saken i morgen tidlig. Det kan du si til Roger Rognkall.

Fru Fantasia fant frem tryllestaven og drysset litt stjernestøv over alle tre. Øyeblikket etter lå ministeren og sov og M var tilbake i senga og sovnet rett etter.

Kjeks, kjaks, kjute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: