onsdag 14. april 2021

1001 godnatthistorier - 591. Historien om Ronny Rumpe

 

591. Historien om Ronny Rumpe

-          Nå har Ronny Rumpe ventet helt forferdelig lenge på at han skal slippe til i godnatthistoriene mine, sa fru Fantasia og satte seg ned, ja, akkurat, på Ronny Rumpe.

-          Heisann, sa Ronny, vær forsiktig. Jeg vil helst at du setter meg på en pute.

-          Her er puta, sa M.

-          Takk for det. Det var bedre, sa Ronny. – Du skjønner jeg er like skjør som en porselensrumpe hvis du forstår hva jeg mener.

-          Nei, det forstår jeg ikke. Jeg har aldri hatt problemer med å sette meg. Det går like bra hver eneste gang. Og jeg trenger i hvert fall ingen pute.

-          Rumper er forskjellige, sa Ronny Rumpe. Hva var det bestemoren min sa? – Smaken er som baken, den er delt. Jeg er akkurat passe, synes jeg. Noen rumper er små, andre er store. Det er til og med rumpemesterskap hvor det er om å gjøre å være størst.

 

-          Noen har så stor rumpe at når de har satt seg ned, greier de ikke å reise seg igjen.

-          Det må være ille, sa M.

-          Da har de bestandig noen til å hjelpe seg. Det er nesten aldri noe problem.

-          Har du forresten tenkt på det at hadde det ikke vært for meg, ville det ikke vært noe som het stoler? Stoler og sofaer er faktisk min oppfinnelse.

-          Nei, nå tuller du, sa M.

-          Jeg? Tuller? Jeg farer aldri med tull og tøys. Det er så sant som at jeg heter Ronny Rumpe. Du kan bare spørre fetteren min, Petronius Rompe. Fornavnet hans er så langt at vi bare kaller ham P Rompe.

-          Nei, nå må du gi deg, sa M. - Det går vel ikke an å hete P Rompe!

-          Jeg kan hente ham, så kan du spørre.

-          Nei, nei, det er ikke nødvendig. Når du sier det, så tror jeg deg.

-          Sist vinter kan du tro jeg og P Rompe hadde det moro! Vi var på Hovden skisenter i Rauland fordi der var det et stort rumperally i februar. Det var oppmøte på toppen av skiheisen og der fikk alle hvert sitt rumpebrett.

-          Det vet jeg hva er, sa M.

 

-          Men jeg har aldri vært med på rumperally. Det høres morsomt ut.

-          Jeg og P Rumpe har bestemt at vi skal være med neste år også.

 

-          Alle startet samtidig fra toppen, og det var helt klart greit å være rumpe når det bar utfor. P Rompe ga full gass og var snart i ledelsen. Selv var jeg ikke langt etter da vi kom i mål. Begge to fikk gratis heiskort i premie, og jeg skal si vi la oss i trening med tanke på neste år.

-          Det var enda bra at verdens største rumpe ikke var med, for den hadde nok vunnet om det var plass på rumpebrettet. Det jeg lærte fra sist vinter, var at det nok er en fordel å ha litt ekstra vekt. Jeg skal fylle lommene med 10 kilo småstein fordi jeg vet at jeg ikke kan gi gass slik som P Rompe. Han er hard slik, Petronius.

-          Da skal jeg huske på å spørre om det ikke er romperally i nærheten av der vi bor, sa M til Ronny Rumpe. - Men ikke si det til P Rompe, for da har jeg vel ingen sjanse til å vinne.

Ramp, rump, rute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: