fredag 16. april 2021

1001 godnatthistorier - 593. Historien om Bella Béarnaise

 

593. Historien om Bella Béarnaise

-          Bella Béarnaise er fransk så god som noen, sa fru Fantasia og slo seg ned ved siden av M.

-          Nå forstår jeg ikke hva du mener. Hva betyr så god som noen, spurte M.

-          Tja, sa feen, - egentlig vet jeg ikke helt. Det betyr vel bare at hun er fransk.

-          Da er det vel nok å si det, mente M.

-          Jo, det er vel det, men hva jeg ville si før du avbrøt meg, er at Bella er misnøyd med at nesten ingen kan si navnet hennes.

-          Bella er vel lett å si?

-          Jo, det er greit nok. Det er etternavnet som er fransk. De fleste sier «bærnes» med vekt på både bær og nes. På fransk heter hun bearnes, men det er det nesten ingen som sier

-          Derfor har Bella virkelig tenkt å reise fra Norge. Hun vet ikke helt når hun vil reise, men hun har ikke lyst til å vente lenge.

 

-          Nei, du kan da ikke tenke på å dra din vei, sier Birger Biff. – Hva skal jeg gjøre uten deg? Er ikke du med, blir det lite piff på tallerkenen.

-          Hva er piff, måtte M spørre igjen.

-          Hvorfor skal du spørre så vanskelig, sa feen. – Piff er… Ja, hva er det egentlig? Å piffe opp noe er vel egentlig å gjøre noe litt bedre. Er du fornøyd med det? Skal jeg fortelle litt mer?

M nikket på hodet.

-          Bella Béarnaise ble til i Det Herrens år 1836. Han som laget henne var kokken Collinet som arbeidet på en restaurant som het Le Pavillon Henri IV. Henrik var konge i Frankrike og kom fra Béarn helt syd i Frankrike. Byen het forresten Beneharnum før og ble ødelagt av vikingene i Det Herrens år 841.

-          Hvorfor sier du Det Herrens år hele tiden?

-          Herregud, M. Som du spør!

-          Men hva betyr Det Herrens år?

-          Det betyr bare år 841 eller år 1836.

-          Hvorfor sier du ikke det, da?

-          Skal jeg fortsette, eller skal jeg ikke fortsette? Hvor var jeg hen forresten?

-          Du var i Beneharnum.

-          Hva gjorde jeg der?

-          Du var sammen med vikingene som ødela byen. Og så var det noe med saus.

-          Åja, det var den béarnaisesausen.

-          Ja, den som vikingene sauset sammen.

-          Gjorde de det?

-          Ja, det var jo det du sa, svarte M.

-          Nei, det gjorde jeg ikke.

-          Hvorfor begynte du å snakke om vikingene, da?

-          Det var de som ødela Beneharnum. Hadde de ikke gjort det, ville det ikke blitt béarnaisesaus nesten tusen år senere.

-          Da kan jeg vel si at det var vikingene som laget den sausen, kan jeg ikke? Dersom noen spør, mener jeg.

-          Du får si hva du vil, men det var kokken Collinet som laget den sausen for første gang.

-          Jeg vil lage sånn béarnaisesaus. Er det lett?

-          Det tror jeg ikke det er. Faktisk er det en av de vanskeligste sausene å lage.

-          Kanskje det var derfor Beneharnum ble ødelagt! Fordi vikingene ikke kunne lage beneharnumsaus!

-          Nei, det var béarnaisesaus!

-          Det kunne det vel ikke være når byen ikke het Béarn den gangen!

-          Ja, er det ikke sengetid nå, så vet ikke jeg. Du sauser jo alt sammen!

Seis, saus, sute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: