lørdag 7. desember 2019

1001 godnatthistorier - 130. Historien om Knas Knekkebrød


130. Historien om Knas Knekkebrød
-          Hvem skal du fortelle om i kveld, spurte M da fru Fantasia satte seg ned.
-          Nå skal du høre om en knakende kjekk fyr. Knas Knekkebrød heter han. Du har sikkert sett ham på frokostbordet rett som det er. Jeg tror vi skal la ham fortelle selv. Kan du liste deg inn på kjøkkenet slik at ingen ser deg og hente ham, tror du?
Da M kom med knekkebrødpakken, drysset feen litt stjernestøv over den og vips!

Stemmen inne fra havreknekkebrødpakken var litt knirkete og knakete i starten. Knas Knekkebrød kremtet og fikk rensket opp i halsen. M måtte ta ham ut av pakken før han begynte å fortelle.
-          Du vet det kan hende ikke, men jeg er ikke et helt vanlig knekkebrød, begynte Knas.
-          Jeg er et ekte Wasa knekkebrød. Oldefaren min ble født i Sverige i 1919, for hundre år siden. Da het han ikke Wasa. Det navnet tok familien min først for litt over femti år siden. Da fikk vi en kongekrone på pakken. Som du sikkert forstår, er vi i slekt med de svenske Vasakongene.

-          Jeg liker ikke å skryte, men konger er konger, og jeg er kongen av knekkebrød. Andre har forsøkt å ligne på meg, men ingen andre knekkebrød har greid å konkurrere ut Wasafamilien. Mange har forsøkt, men ingen andre knekkebrød holder til i så mange land som oss. Ingen andre knekkebrød får så mange hyllemeter i butikken som oss.
-          For flere år siden ble jeg venn med Harald Havre. Vi fant ut at det kunne være en god idé om vi slo oss sammen. Den gangen var jeg et vanlig husmannsknekkebrød, litt brun og kjedelig. Idéen til dette kom faktisk fra Tangbrand Tann.

-          Tangbrand hadde tygget både husmannsknekkebrød og havregrøt. Siden han likte begge deler, tenkte han at knekkebrød ville få bedre smak med havre i. Tangbrand Tann tygget på tanken i mange år. Han er litt treg sånn, Tangbrand. Han tygger og tygger og før han vet ordet av det, så er alle de gode tankene hans på vei ned i Maltus Mage og blir borte. Heldigvis fikk han hjelp av Torunn Tunge til å si hva han tenkte. Torunn hadde smakt både havregrøt og husmannsknekkebrød. Hadde det ikke vært for de to, ville jeg fortsatt vært vanlig husmannsknekkebrød. Det er sikkert.
-          Jeg har sagt det før. Likevel sier jeg det en gang til. Jeg liker ikke å skryte, men det er ikke mange knekkebrød som kan slå meg når det gjelder smak. Jeg er egentlig knasende god og knakende flink til å være knekkebrød. Bare spør Smurf Smør. Han er en av de beste vennene mine. Smurf spør bestandig når han ser meg.
-          Du, Knas? spør han. - Vil du at jeg skal smøre deg på den flate siden eller den med hull?
-          Siden vi er bestevenner, sier jeg at det er opp til ham.
-          Da kliner han til på den siden han vet jeg liker, nemlig den siden med store hull. Ikke noe smaker så godt som havreknekkebrød med et tykt lag med ekte smør. Tangbrand Tann og Torunn Tunge er enige begge to.
-          Du, Knas, sier Tangbrand, - sannelig er du en knakende kjekk kar.
-          Dermed tygger han til.
-          Torunn Tunge sier ikke nei takk når Juul Geitost eller Olram Ost vil være med i laget. Om Sally Salat og Tom Tomat kommer med, blir det virkelig hyggelig.
-          Når Inger Ingefærøl og Connie Cola ser hvor trivelig vi har det sammen, vil de også gjerne være med. Men der setter jeg strek. Jeg har hørt at de to ikke er så sunne som de burde være.
-          Tangbrand er helt enig, for det har han hørt av tannlegen. Vaiva Vann kan få være med, sier han. - Selv om du er helt knas, hvisker han til meg, - så er du egentlig en ganske tørr type. Det blir ikke noe festlig lag om du ikke har med vennene dine.
Knekk, knas, knute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: