onsdag 12. august 2020

1001 godnatthistorier - 357. Historien om Byrg Bølge

 

357. Historien om Byrg Bølge

-          Da jeg kom forbi Paradisbukta i kveld, traff jeg på Byrg Bølge. Han var opptatt med å slå mot stranda, men var ganske sliten etter å ha holdt på hele dagen, sa fru Fantasia og flyttet på hodeputen før hun satte seg.

-          Jeg kjenner Byrg ganske godt fra i sommer, sa M. – Jeg liker ham best når han ikke er så stor.

 

-          Han lager slike fine mønstre i vannet. Blinker gjør han også rett som det er. Men hva er det egentlig han holder på med i vannet?

-          Byrg er en liten luring. Noen ganger er han en stor luring.

-          Hvordan det?

-          Når du ser på Byrg Bølge virker det som han flytter på seg hele tiden. Du kan se ham langt ute og følge med hvordan han kommer nærmere og nærmere. Men det er bare lureri. Det ser bare slik ut. I virkeligheten holder han seg på samme plassen hele tiden.

-          Det skjønner jeg ikke. Jeg kan jo se at han flytter seg. Og når han kommer inn på stranda, kan jeg jo både se og kjenne at han flytter på seg. Jeg må jo tro på det jeg ser, må jeg ikke?

-          Det rare er at hvis du ser båter som ligge ute i sjøen når det er bølger, så beveger de seg ikke i det hele tatt. Det er bare bølgene som rører på seg. Noen liker å surfe på bølgene, men det går ikke ute på dypet. Det er først når bølgene begynner å reise seg og bryte at det er mulig å surfe på dem.

 

-          Det høres rart ut, sa M. – Noen ganger ligger Byrg Bølge helt i ro. Andre ganger rører han på seg. Ofte er han ikke der i det hele tatt og sjøen er helt blikkstille. Hvor er han da? Byrg kan vel ikke være der og litt etter er han ikke der?

-          Det er litt som med Dag Dag og Nattleik Natt. Begge to er der og så forsvinner de og kommer igjen senere.

-          Så Byrg holder på med å leke gjemsel?

-          Det kan du godt si. Som jeg sa, så er han en liten luring. Noen ganger en riktig stor luring.

 

-          Da er det best å holde seg unna ham.

-          Når det blåser ute på havet, kan Byrg være ganske stor, men det er først når han nærmere seg land, holmer eller skjær at han viser hvor sterk han er.  De båtene som da ikke vet å passe seg, kan det gå ille med.

-          Mange steder ligger skuter på havbunnen der hvor Byrg har lekt med dem. Noen har sunket med store skatter om bord og mange er nok ennå ikke funnet.

 

-          Og Byrg vet om alt dette? Uten å si det til noen?

-          Ja, han er jo en liten luring.

-          Kan ikke du ta meg med til Byrg en annen kveld. Jeg har også lyst til å finne en slik gullskatt.

-          Vi får se om det ikke kan bli en råd med det, men nå ser jeg at det er sengetid, sa feen og la drømmekappen over M.

-          Du får heller drømme om gullskatter når du sover. God natt til deg.

Skitt, skatt, skute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: