fredag 28. august 2020

1001 godnatthistorier - 373. Historien om Inger Inderøysodd og Sjur Skjenning på ferie i Syden

 

373. Historien om Inger Inderøysodd og Sjur Skjenning på ferie i Syden

-          I kveld MÅ jeg fortelle historien om da Inger Inderøysodd og Sjur Skjenning dro på ferie til Syden. Jeg hørte den av dem selv i dag. De er nettopp kommet tilbake til Inderøy, sa fru Fantasia og glattet på dyna før hun satte seg.

-          Har de to vært på ferie? Jeg trodde aldri de kunne reise lenger enn til broen over Straumen. Nå må du fortelle!

M satte seg opp i senga, så ivrig ble hun.

-          De to vennene bestemte seg helt plutselig for at de ville ut i den store verden. De hadde hørt mange snakke om hvor fint det var i Syden. Hvor Syden egentlig var, visste ingen av dem egentlig, men hva gjorde vel det? Når alle andre reiste dit, måtte det være en grunn til det. Inger og Sjur ville finne ut hvorfor.

 

-          Det gikk raskt å pakke, for begge to var egentlig ferdigpakket, Inger i soddspannet og Sjugur i en fin trekantet pappeske.

-          Det var da de kom til flyplassen at problemene startet. Sjugur Skjenning kom greit gjennom sikkerhetskontrollen. Verre var det for Inger Inderøysodd. Konradine Kontrollør holdt henne opp og ristet på henne.

-          Hva er dette for noe, spurte hun og så strengt på Sjugur.

-          Det er bare Inderøysodd, svarte Sjugur som sant var.

-          Da må hun pakkes inn i en forseglet plastpose før hun får lov til å gå om bord i flyet.

-          Er det ikke nok at jeg er i soddspannet, sa Inger. Hun ble så irritert at hun skvalpet inne i spannet.

-          Nei, svarte Konradine. – Regler er regler.

Omsider kom de to vennene gjennom sikkerhetskontrollen. Flyturen gikk fint selv om det kilte i magen til begge to da flyet lettet. Deretter sovnet de og våknet først da flyet landet med et lite bump.

-          Her var det varmt, sa Inger Inderøysodd, da de kom ut av flyet. – Greier vi dette her? Hvor er kjøleskapet?

-          Ikke vær så pysete, sa Sjur Skjenning. – Dette går fint. Det er sikkert kjøleskap på hotellet, for det hadde mange stjerner, iallfall flere enn tre.

Vel fremme på hotellet tuslet de to vennene ut en tur. På stranda stod to solstoler og ventet på dem.

 

-          Her var det fint, sa Sjur. – Gjør du som jeg, så går vi og setter oss under parasollen. Du kan sette deg til venstre, for der er det skygge. Jeg setter meg ved siden av deg og soler meg litt.

-          Her kan jeg ikke sitte, sa Inger Inderøysodd. – Det er for varmt. Jeg må ta meg et bad.

Hun vrikket seg sakte ned til vannet, men hadde glemt at hun ikke kunne svømme. Heldigvis var Barbro Badevakt i nærheten og fikk henne i land.

-          Dette skal jeg aldri gjøre mer, utbrøt hun. - Dessuten var det alt for varmt i vannet. Helt annerledes enn i Børgin. Der er det nesten aldri over 20 grader. Nei, jeg må tilbake til kjøleskapet. Der er det iallfall levelige forhold for en inntrønder.

Slik gikk dagene i Syden. Inger Inderøysodd holdt seg i kjøleskapet hele tiden og torde ikke en gang å lette på lokket. Sjur Skjenning, derimot, satt i solstolen hver eneste dag og ble fin og brunstekt. Da de kom hjem, var de uenige om at borte er bra, men enige om at hjemme er best.

 

Best, bast, bute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: