søndag 23. august 2020

1001 godnatthistorier - 368. Historien om Holger Honning

 

368. Historien om Holger Honning

-          Mmm! Her lukter det honning, sa fru Fantasia da hun slo seg ned på sengekanten ved siden av M. – Har du fått honning på brødskiven til kvelds?

-          Hvordan kunne du vite det, spurte M.

-          Jeg ser du har litt honningkliss på kinnet.

-          Det stemmer nok det, sa Holger Honning, for han var det. – Det er så hyggelig at noen liker meg.

.

-          Men det er jo egentlig ikke så rart, fortsatte han. – Så vidt jeg vet, er det ingen som er søtere enn meg. Den eneste som ikke liker meg, er Bacillus Bacterius. Bare jeg passer på å holde meg unna fuktig luft, har han ikke en sjanse. Han rett og slett tørker ut. Det samme gjelder for Gjermund Gjær. Gjermund hører også til bakteriefamilien. Han er stadig på lur for å sjekke om jeg har for mye vann i meg. Da setter han i gang og begynner å gjære, og jeg blir full av luftbobler. Det liker jeg ikke.

-          Heldigvis passer Bea Bie på slik at jeg ikke gjærer. Hun vifter med vingene for å tørke meg, og når jeg er tørr nok legger hun et vokslokk oppå meg.

 

-          Bea er flink sånn. Jeg skjønner nesten ikke hvordan hun og venninnene hennes får det til. De arbeider så lenge det er lyst, og det virker ikke som de sover om natten heller. De kryper rundt over alt inne i kuben og passer på at de ikke får honningsøl på bena. Når jeg får et vokslokk over hver celle er jeg ferdig og kan holde meg i lange tider uten å gjære.

 

-          Jeg har til og med hørt, jeg vet ikke av hvem, at noen har funnet forseglet honning i graven til en egyptisk farao som heter Tut Ankh Amon. Den honningen var over tre tusen år gammel, og den var like god som ny honning.

-          Men, men, jeg har jo sett på honningboksene i butikkene står det skrevet en holdbarhetsdato. Hvorfor det?

-          Ikke lett å forstå det der, sa Holger. – Det er bestandig noen som må lage regler om alt mulig. Det er jobben deres. Finner de noe som ikke har en regel, klør de seg i hodet, og vips så har de funnet opp en ny regel. Hvorfor det er slik, har jeg ingen anelse om. For lenge siden var det nesten ingen regler. Jeg liker denne regelen best: Du skal være grei og snill og ellers kan du gjøre hva du vil. Det holder for meg som bare er honning, og det synes jeg kunne greie seg for de fleste andre også.

-          Jeg vet at Birger Birøkter mener det samme, sa Holger. - Birger er snill og grei, synes jeg. Bea Bie er ikke helt enig bestandig. Hun liker ikke at når Herbert Høst kommer, så tar Birger all honningen hun har samlet hele sommeren og gir henne sukkerlake i stedet. Da hender det at hun er ute med brodden sin og stikker.

-          Kan det være sant hva du sier, at Birger Birøkter er en ordentlig tyv? Han ser faktisk litt skummel ut?

 

-          Det mener iallfall Bea Bie. Jeg er uenig, for jeg synes Birger er en hyggelig kar. Hadde det ikke vært for ham, hadde jeg jo aldri kommet på brødskiven din. Jeg liker Birger og jeg liker at du liker meg, avsluttet Holger Honning.

Sit, søt, sute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: