fredag 21. august 2020

1001 godnatthistorier - 366. Historien om Helle Heggspinnmøll

 

366. Historien om Helle Heggspinnmøll

-          Så deilig det lukter av Hege Hegg nå om våren, sa M da fru Fantasia satte seg på sengekanten.

-          Det er det ikke bare du som synes. Helle Heggspinnmøll elsker duften til Hege Hegg over alt i verden.

 

-          Det er bare det at Helle aldri ser blomstene til Hege Hegg. Grunnen er at hun ikke kommer ut av puppen mens Hege står i blomst. Det er synd, for Hege er ett av de vakreste trærne når hun blomstrer. Det er nok lukten av barken Helle Heggspinnmøll kjenner. Biter du i en heggekvist, kjenner du den skarpe smaken.

-          Det vil jeg prøve, sa M.

-          Bare huske på ikke å bite for mye. Smaken er sterk og ikke god, sa feen.

-          Helle legger eggene sine på stammen til Hege. Noen ganger når det er mange heggspinnmøll, er det så mange egg og blir det så mange larver at heggetrærne kan se ut som spøkelsestrær.

 

-          Trærne er helt grå og dekket med spinn langt ut i grentuppene. Det rare er at Helle ikke skjønner hvem det er som har spunnet inn heggetrærne. Når hun kryper ut av puppen, har hun helt glemt at hun var larve.

-          Jeg husker heller ikke hva jeg var før jeg ble født, sa M. – Jeg husker ikke en gang at jeg ble født. Jeg har helt glemt hvordan jeg fikk til å gå også.

-          De fleste husker ikke mer enn hva de har bruk for, sa feen. – Helle Heggspinnmøll må lære alt på nytt når hun kryper ut av puppen. Det eneste hun husker, er lukten av Hege Hegg. Derfor er det der hun legger eggene sine senere på sommeren.

-          Helle er glad for at hun er heggspinnmøll. Hun kan ikke tenke seg at det finnes noe bedre liv.

-          Jeg er også glad for at jeg er meg, sa M. – Jeg har ikke lyst til å være noen annen i det hele tatt.

-          Slik har Helle det også. Hun kan fly rundt omkring hvor hun vil. Og så er det alle blomstene hun besøker. Alle har forskjellig smak på nektaren sin. Det fine er at Helle kan slå seg ned på alle blomstene i blomsterenga og forsyne seg av godsakene. Hun må bare passe seg for Blondie Blomsteredderkopp.

-          Blondie sitter på lur i mange blomster og venter på at et passende insekt skal slå seg ned.

 

-          Helle har flere ganger sett hvordan det har gått med Aurora Aurorasommerfugl når hun har hatt det for travelt. Blondie er ikke å spøke med når hun har bitt seg fast i et insekt. Derfor setter gjerne Helle seg ned på et blad i nærheten av blomstene hun vil hilse på for å sjekke at det ikke er noen blomsteredderkopper i nærheten.

-          Favorittblomsten til Helle er Naomi Nattfiol.

 

 

-          Når det lir mot kveld, finner hun gjerne frem til Naomi. Naomi Nattfiol har den beste nektaren som finnes og har bestandig en dråpe eller to å gi bort. Begge to er hvite slik at Helle kjenner seg trygg. Hun ser jo nesten ut som en liten nattfiol selv.

Fiolin, fiolan, fiolute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: