lørdag 15. august 2020

1001 godnatthistorier - 360. Historien om Gomann Gokart

 

360. Historien om Gomann Gokart

-          At ikke Gomann Gokart lærer, sa fra Fantasia og satte seg ned ved siden av M.

-          Hva da, spurte M.

-          Bli med ned på gokartbanen og hør selv, sa feen og trakk frem tryllestaven.

Et par lette dryss med stjernestøv etter stod de ved siden av banen omgitt av eksoslukt og motorstøy.

 

-          Der er han, sa feen. – Han er klar til noen nye runder. Hei, Gomann! Hva er det du holder på med?

-          Har du ikke øyne i hodet, spurte Gomann. Han brummet med motoren og var tydelig lett irritert.

-          Jeg har nettopp fått bensinen min og varmer opp for å ta noen raske runder på gokartbanen. Jeg tror nesten ikke jeg har tid til å snakke med dere. Hvem er det forresten du har med deg, sa han og så på M.

-          Det er M. Hun fikk ikke sove fordi dere bråkte slik her på banen.

-          Vil du være med en tur, spurte Gomann og ga litt ekstra gass.

-          Kan jeg det? M så spørrende på feen.

-          Med litt stjernestøv, kan du gjøre det meste, sa feen og tok frem tryllestaven.

-          Få på deg hjelmen og sett deg, brummet Gomann. – Hold deg fast i rattet, så skal jeg gjøre resten.

Dermed var M og Gomann Gokart ute på banen. Det gikk fort. Alt for fort, syntes M. Særlig i svingene. Det begynte å lukte svidd gummi i de skarpeste svingene når Gomann lå etter de andre gokartene som kjørte alt de kunne.

 

-          Er det ikke moro, ropte Gomann og ga full gass på langsiden før neste sving. – Hold deg fast i rattet i svingen og len deg utover så godt du kan. Da kan jeg kjøre enda fortere.

M gjorde som Gomann sa, og de begynte å ta innpå de andre gokartene på banen.

-          Sånn ja, sa Gomann. – Nå går det unna.

Noen runder senere hylte M av fryd. Hun og Gomann samarbeidet og fikk til å holde farten oppe i svingene. Fem runder senere lå de først av alle sammen og kjørte ut av banen for å ta en pause. Gomann humret fornøyd. M tok av seg hjelmen.

-          Men er dette miljøvennlig, spurte hun. – Jeg har hørt at det ikke er miljøvennlig å bruke bensin?

-          Det snakket mange om før, svarte Gomann, men så kom det noe som het miljøbensin, hva nå det var for noe. Jeg kjente ingen forskjell, men det ble slutt på miljøpraten på gokartbanen, iallfall. Nå kjører vi alt vi kan og er miljøvennlige her også. Det høres veldig bra ut, synes jeg. Alle vil jo være venner, og nå er vi venner med alt mulig. Alle bilene som kommer hit til banen med sjåførene våre, snakker om det samme. De er miljøvennlige alle som en. Jeg husker før da folk slengte fra seg plastposer og annen plast både her og der. Så ble nesten all plasten miljøplast og miljøvennlig. Alt ble mye triveligere. Vi smilte til hverandre og var venner alle sammen.

-          Nå har jeg forresten fått en ny liter med miljøbensin. Er du klar til noen runder til?

Før M visste hva som hadde skjedd, lå hun igjen i sengen og fru Fantasia puttet tryllestaven inn i en fold i drømmekappen.

-          Drømte jeg, spurte hun og glippet med øynene. – Jeg tenker på det med miljøbensin og greier?

-          Nå er det tid for å sove, fikk hun til svar av feen.

Venn, vann, vute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: