mandag 6. september 2021

1001 godnatthistorier - 728. Historien om Ågot Ål

 

728. Historien om Ågot Ål

-          I kveld skal vi besøke Ågot Ål, sa fru Fantasia før hun satte seg ved siden av M.

-          Hvor kan vi treffe henne, spurte M.

-          Hun er ikke vanskelig å finne. Hun er nesten alle steder hvor det er vann. Hun er nemlig litt annerledes enn de fleste andre fisker. Hun kan gå på land hvis hun vil. Særlig når det er regnvær, liker hun å flytte på seg. I kveld er det akkurat passe med duskregn.

-          Men jeg har jo ikke regntøyet mitt her?

-          Det ordner vi med litt stjernestøv. Det er bedre enn det beste regntøy.

Litt etter stod de ved Bertil Bekk og tittet ned i vannet. Regndråpene laget små ringer der de falt ned.

-          Men her er det ingen Ågot Ål, sa M.

-          Vi må kalle på henne, svarte feen.

-          Hvordan gjør vi det?

-          Det er så lett som bare det. Du sier bare å, å, å tre ganger. Da pleier hun å komme.

-          Å, er det så enkelt?

-          Ja, bare prøv så skal du se.

Og plutselig var Ågot Ål der.

 

-          Jammen var hun stor, sa M og så opp på fru Fantasia.

-          Det var bra du traff på meg nå, sa Ågot Ål, - for jeg var akkurat på farten. Jeg har nettopp sagt farvel til Bertil hvor jeg har holdt til noen år. Bertil har stelt godt med meg. Det er derfor jeg er så stor og fet.

-          Hvorfor drar du din vei når du har hatt det så fint i Bertil Bekk? Jeg er helt sikker på at Bertil gjerne vil at du skal bli. Det er vel bare Bo Bekkeørret som holder til i vannet hans så langt jeg vet.

-          Ja, kanskje jeg heller skulle bli, sa Ågot. – Alle de andre ålene rundt her snakker om at de vil reise. Derfor tenkte jeg at jeg ville slå følge med dem. Vi åler liker nemlig å reise i flokk når vi først skal reise til et annet sted. Forresten er jeg litt sulten nå. Du skulle vel aldri ha litt loff med ekte meierismør? Det er noe av det beste jeg vet.

-          Det skal jeg ordne om litt, sa M.

-          Hadde du hatt litt røket makrell, ville det vært fint.

-          Røket makrell? Hva er det for noe? Er det noen som har dratt i den slik at den røk i to?

-          Glem det, sa Ågot Ål. – Det er helt greit med meierismør. Bare husk at det må være ekte.

-          Hva er det forresten du driver med når du holder til i Bertil Bekk? Jeg har aldri sett deg før. Bo Bekkeørret svømmer nesten hele tiden har jeg sett, og så er det alle insektene som svirrer omkring.

-          Jeg foretrekker å sove om dagen. Grunnen er at hver kveld er det noen som pleier å spise kveldsmaten sin lenger opp i Bertil Bekk. De har bestandig med seg loff. Det de ikke greier å spise, lar de ligge igjen i vannkanten- Da kan jeg bare forsyne meg når de har gått.

-          Da forstår jeg ikke hvorfor du ikke blir her hvor du får mat hver eneste kveld?

-          Nei, der sier du noe, sa Ågot Ål. – Kan hende jeg like godt blir værende.

Liff, loff, lute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: