lørdag 8. februar 2020

1001 godnatthistorier - 184. Historien om Gordon Golfkølle


184. Historien om Gordon Golfkølle
-          Hva er dette for noe rart, spurte M da fru Fantasia kom inn gjennom det åpne vinduet. – Det ser ut som en ball, men den kan jo ikke sprette. Dessuten er den steinhard.

-          Sannelig er det ikke Gollie Golfball. La oss høre hvordan det kan ha seg at han ble funnet av deg.
Feen drysset litt tryllestøv over Gollie som ikke var sen med å åpne munnen sin.
-          Det var Gordon Golfkølle sin skyld. Den hovne bleien! Han tror han kan treffe alt bare han får Rasmus Rasmussen til å vrikke på rompa før han slår til. Gordon traff meg litt på siden og dermed dro jeg rett av banen. Sjur Skjære fant meg. Han trodde nok jeg var et egg. Jeg var litt for stor for nebbet hans og dermed falt jeg ned slik at du fant meg.
Gollie så på M og smilte.
-          Og så jeg som lå så fint på en peg og bare ventet på at Gordon Golfkølle skulle slå meg mot neste hull.
-          Hva er en peg for noe? Det har jeg aldri hørt om før.
M så spørrende på Gollie Golfball.
-          En peg er en liten trepinne på golfspråket.

-          Før var peggene ofte laget av plast, men de ble rett som det var liggende igjen og de råtnet aldri. Dessuten ødela de bladene på Gram Gressklipper når han klippet greenen.
-          Hva er greenen for noe?
-          Det er den plassen med kortklippet gress hvor Gordon Golfkølle slår alt han kan for å få meg nærmest mulig neste hull. Det er en green ved hvert eneste av de atten hullene på golfbanen.

-          Jeg synes Gordon kunne være litt mer forsiktig når han slår meg, for det gjør skikkelig vondt noen ganger når han drar til.
-          Rett som det er, slår han til så hardt at han graver hull i greenen. Da hender det at banesjefen kommer bort og snakker strengt til Gordon Golfkølle.
-          Hvordan ville golfbanen se ut om alle gjør som deg, sier han og ser ned på hullet som Gordon har laget.
-          Da forsøker Gordon å ta seg sammen, men det varer ikke lenge før han er i gang med gravingen sin igjen. Det er helt greit for meg, for da gjør det ikke så vondt når han treffer meg.
-          Jeg skulle ønske at Gordon kunne snakke mer med meg, men han bryr seg ikke om det, den overlegne fyren. Bare fordi han er større enn meg, tror han at han kan gjøre hva han vil. Om jeg blir slått bort, bryr han seg lite om det. Det var jo bare en liten golfball, sier han og snyter seg i silkelommetørkleet sitt.
-          Når Gordon er på golfbanen elsker han å snakke med de andre golfkøllene om hva de har opplevd siden sist. Mange av dem reiser rundt i den store verden og besøker golfbaner i andre land. Dere har hver golfspiller gjerne sin egen caddy som hjelper til med å bære golfkøllene rundt på banen. Selv for veldig lange siden var det vanlig å ha med seg en caddy på golfbanen.

-          Nå for tiden på riktig fine golfbaner kjører golfspillerne rundt i små elektriske biler. Iallfall der hvor det er skikkelig varmt i været.

-          Gordon Golfkølle er veldig nøye med å passe på eieren sin og at han er riktig kledd. Det nytter ikke med vanlige joggesko eller andre sko. Det må være ekte golfsko. Helst skal spilleren ha lange bukser. Iallfall må buksene gå nedenfor knærne. Og så er det den viktige teeshirten. Den er nødt til å ha krage.
-          Takk og pris for at jeg nå er kommet langt bort fra Gordon Golfkølle og golfbanen. Nå håper jeg at du kan ta vare på meg og sørge for at jeg aldri mer får se Gordon igjen.
-          Vær trygg på det, sa M. – Nå legger jeg deg i lekekassen og der skal du få være bare jeg får lov til å leke litt med deg av og til.
-          Det er helt greit, sa Gollie Golfball og trakk et lettelsens sukk.
Sukkeri, sukkero, sukkerute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: