mandag 24. februar 2020

1001 godnatthistorier - 200. Historien om Tilda Tikrone


200. Historien om Tilda Tikrone
-          Gjett hva jeg fant i veikanten på veien hjem i dag, sa M og holdt opp en tikronemynt.
Fru Fantasia satte seg på sengekanten og så på mynten.
-          Da var jammen Tilda Tikrone heldig. Hun likte nok ikke å ligge der, kan jeg tenke meg. Helst vil hun å ligge godt og varmt i en eller annen lommebok eller bare i en bukselomme.

-          For mange år siden var ti kroner mer verdt enn i dag. Den gangen var Tilda en seddel laget av papir. Men det er lenge siden.

-          Tilda likte bedre å være seddel. Det knitrer så fint i sedler. Dessuten hadde hun et bilde av Fridtjof Nansen, han som gikk på ski over Grønland for lenge, lenge siden. Men det er greit å være mynt også. Dessuten hva kan Tilda gjøre med det? Ingen ting.
-          Tilda ble laget ved Det Norske Myntverket i Kongsberg.  Før het myntverket Den Kongelige Mynt. I 1686 startet produksjonen av sølvmynt fra sølvgruvene i Kongsberg. Det var den gangen da penger enten var laget av gull eller sølv.
-          Tilda Tikrone har en stor hemmelighet som jeg må fortelle deg, sa feen. – Det er bare jeg som vet om den hemmeligheten. Når jeg har fortalt den til deg, er vi to som vet om den.
-          Det har seg nemlig slik at når noen mister en tikrone, enten fordi de har hull i lomma eller bare mister den, så går det ikke mange dagene før det skjer noe merkelig.
-          Jeg har med meg Skinnar Skinnbukse her.

-          Skinnar har den egenskapen at alle mynter som mistes i Norge, dukker opp i lommene hans. Nå skal du bare se. Bare ta buksen på deg og prøv selv.
Feen hjalp M med å få buksen på seg. Og under over alle undere! Det varte ikke lenge før M hørte det klirret i bukselommene.
-          Nå bare håper jeg du har Spreng Sparegris klar. Kjenner jeg Skinnar Skinnbukse rett, varer det ikke lenge før lommene hans er så fulle at det blir tungt å ha ham på seg.

-          Så gøy, sa M. – At det går an.
-          Fru Fantasia svingte med tryllestaven. Før M visste ordet av det, var hun på tivoli. Det var Steinkjermartnan og hun var sammen med vennene sine.
-          Der stod det en salgsvogn hvor de solgte sukkerspinn.

-          Er det noen som vil ha, spurte M og så seg om.
Det var ikke nei i munnen til noen. M stakk hånden i lomma og trakk opp Tilda Tikroner til alle hadde fått. Så gikk de videre til karusellene. M trengte bare å stikke hånden ned i lommene på Skinnar Skinnbukse og hun kunne kjøpe billetter til alle sammen. Etterpå gikk de på kafé og M spanderte napoleonskake på alle.

-          Dette er som å ha fødselsdag hver dag, sa M til feen, før hun sprang videre med vennene sine.
De hadde det så travelt med å få med seg alle aktivitetene på tivoli, kjøpe brus og godteri, at fru Fantasia måtte smile. Hun visste hvordan det var. Folk mistet så mye mynt at buksene ville bli for tunge å ha på om ikke M løp fra det ene til det andre og spanderte på vennene sine. Til slutt mente feen at det var nok og drysset litt stjernestøv over M.
-          Dette var kjempegøy, sa M da hun igjen satt i sengen. – Så moro har jeg aldri hatt før. Vil Skinnar Skinnbukse være her i morgen også?
M fikk bare et lurt smil tilbake.
Mynt, mant, mute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: