lørdag 18. juli 2020

1001 godnatthistorier - 332. Historien om Solvi Sommer


332. Historien om Solvi Sommer
-          I dag var jeg heldig og huket tak i en som stadig kommer på besøk for så plutselig å forsvinne igjen før vi vet at hun har vært her, sa fru Fantasia og tok tak i hånden til M.
-          Nå ble jeg nysgjerrig. Hvem kan det være?
-          Vi går ut og hilser på henne. Kom!
De to stod ute i kveldssola og M så seg omkring.
-          Men hvor er hun? Jeg kan ikke se noen her.

-          Bare masse blomster og blå himmel.
-          Da må du se godt etter, sa feen.

-          Er det de sommerfuglene du mener?
-          Se enda bedre etter. Oppe i det morelltreet der, for eksempel.
-          Er det ikke bare blomster der, da? Nei, der ser jeg forresten noe innimellom greinene.

-          Det er Solvi Sommer som er kommet, sa feen. – Noen ganger kler hun seg ut og gjemmer seg over alt hvor det begynner å blomstre. Hun har nesten utallige forkledninger. Det gjelder bare å se godt etter.

-          Solvi Sommer er venn med alle. Ingen er så blid som henne. Når det store sommerballet i blomsterenga avholdes, er det Solvi som ordner opp.
-          Fuglene i skogen synger fordi de er så glade for at Solvi endelig er på vei.
-          Hadde det ikke vært for Solvi, ville det ikke vært noe som het sommerferie. Alle måtte arbeide året rundt for å holde varmen og skaffe seg mat å spise.
-          Men der har vi jo Solvi. La oss spørre henne hva hun har for planer fremover.
-          Dere snakket visst om meg, sa Solvi. – Jeg hørte dere nok. Hva jeg skal gjøre i morgen? Det er ganske mye, for selv om sommerdagene er lange, går sommeren fort. Først av alt skal jeg vekke Vidar Veps. Han er litt treg av seg og liker ikke å fly før jeg har varmet ham opp litt. Han er ikke like tidlig oppe som Hugo Humle og søstrene hans. Vidar er litt humørsyk om jeg ikke varmer ham. Da hender det rett som det er at han stikker. Jeg sier til Vidar hver eneste morgen at det ikke skal være noen stikking i dag. Summing er lov, men stikking er strengt forbudt. Heldigvis hører han stort sett på hva jeg sier.
-          Etterpå må jeg en tur bort i jordbæråkeren. Alle vet at uten en skikkelig varm sommer uten alt for mye regn, blir det det mye råtebær i åkeren. Jeg kjæler og steller litt med Jorunn Jordbær slik at hun skal se godt ut når hun havner i jordbærkurven.

-          Jorunn vil gjerne ha fløtemelk når hun skal serveres som dessert. Der må jeg også hjelpe til. Uten sol og varme blir det ikke noe gress. Får ikke Kranselin Ku gress å spise, blir det ingen melk. Det er jeg som sørger for at det blir grønt over alt om sommeren. Men nå tror jeg ikke jeg har tid til å prate mer. Jeg må gjøre meg klar til alt arbeidet jeg skal gjøre i morgen. God natt til deg, M.
Dermed forsvant Solvi ut i sommernatten.
Grint, grønt, grute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: