søndag 26. juli 2020

1001 godnatthistorier - 340. Historien om Brit Brustapper


340. Historien om Brit Brustapper
-          Vet du hvilken dag det er i dag, spurte fru Fantasia da hun kom inn i soverommet til M.
-          Nei, svarte M.
-          Det er en helt vanlig dag i en helt vanlig uke i en helt vanlig måned i et helt vanlig år.
-          Å?
-          I dag gikk Brit Brustapper på jobb som vanlig. Hun gikk hjemmefra klokken 6 for å være på plass på brusfabrikken klokken 7.

-          Alt så akkurat slik det var da hun gikk derfra sist ettermiddag. Alle brusflaskene stod stille og ventet på at strømmen skulle bli slått på.
-          Siden Brit Brustapper som vanlig var førstemann på jobb, skrudde hun først på lyset. Ingen ting skjedde. Deretter trykket hun på knappen for å starte samlebåndet med alle flaskene. Det var helt stille. Ingen flasker rørte på seg.
-          Hmm! sa Brit. – Hva er det som har hendt. Hvor er det blitt av Strunt Strøm? Han pleier alltid å gjøre som jeg sier.
Britt Brustapper satte seg ned på en stol for å tenke.
-          Kanskje det er lurt å sende bud etter Elekton Elektriker. Han pleier å ha greie på hvor Strunt Strøm har gjort av seg når han blir borte. Mens jeg venter kan jeg sitte her og slappe av, sa Brit til seg selv. Hun ringte til Elekton. Etterpå lente hun seg tilbake i stolen, lukket øynene og sovnet.
-          Brit Brustapper var hjemme igjen. Det var tidlig morgen og hun skulle reise på ferie. Hun visste ikke hvor. Det viktigste var at hun skulle på ferie. Koffor Koffert lå på senga og ventet på å bli pakket. Hvordan det hadde seg, forstod ikke Brit, men hver gang hun skulle legge noe i kofferten, ble det til en brusflaske eller en brusboks. Hun forstod ingen ting. Når hun endelig skulle ha fri fra brusfabrikken, var brusflasker det siste hun ville ha med seg.
-          Helt utav seg satte hun seg ned i en stol, men hva var det som hendte? Stolen ble til en bruskasse full av brus. Hun fant frem et glass og gikk bort til springen for å tappe litt vann. Hva annet kom ut av springen enn brus boblende av kullsyre?
-          Jaja, tenkte Brit og tok en slurk. – Det er ikke det verste jeg har smakt, men heller ikke det beste.
Hun smekket igjen kofferten som var full av brus.
-          Jeg kan alltids kjøpe det jeg trenger når jeg kommer frem, sa hun til seg selv.
På veien så hun at det var lite bensin på bensintanken og svingte inn på den første bensinstasjonen hun så og sa hun skulle ha full tank.
-          Jeg skal ha bensin, sa hun, men her ser jeg bare bruspumper. Jeg trenger hjelp.
-          Ikke noe problem, sa han som stod i kassa. Fra og med i dag går alle biler på brus. Skal det være cola eller sitronbrus?
-          Jeg tror jeg går for sitronbrus i dag, svarte Brit. – Den med ekte sitronsmak. Går det greit, Bilian Bil? Hun klappet Bilian på panseret. Bilian tutet og så fornøyd ut.

-          Da kjører vi, sa Brit og satte seg bak rattet.
Men hvordan det var, så kjørte Bilian et helt annet sted enn Brit ville.
-          Vi skal jo på ferie, ropte Brit. – Her skulle du tatt til venstre. Du kjører helt feil vei. Stopp! Stopp!
-          Men Bilian kjørte rett til brusfabrikken selv om Brit protesterte alt hun kunne. Han bremset ikke en gang, men kjørte rett inn i en høy stabel med bruskasser.
Det ble et forferdelig rabalder, og Brit Brustapper våknet. Hun hadde falt av stolen. Over henne stod Elekton Elektriker.
-          Nå er alt i orden, sa han. - Strunt Strøm er tilbake. Du kan bare trykke på startknappen.
-          Slik ble det som hadde startet som en uvanlig morgen til en helt vanlig dag i en helt vanlig uke i en helt vanlig måned i et helt vanlig år.
Vint, vant, vute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: