torsdag 4. februar 2021

1001 godnatthistorier - 525. Historien om Hugo Hubro

 

525. Historien om Hugo Hubro

-          For lenge, lenge siden fortalte jeg deg om Roger Rotte, sa fru Fantasia og satte seg på stolen ved siden av senga til M.

-          Det husker jeg godt, svarte M. – Det var han som gjemte seg på kjøkkenet til familien Rasmussen.

-          Hva jeg ikke fortalte deg, var hvorfor han gjemte seg der. Roger Rotte er nemlig forferdelig redd for Hugo Hubro.

 

-          Det er lett å forstå når man ser Hugo. Han er den største uglen i Norge og har skumle, røde øyne. Nesten alle dyr har et latinsk navn i tillegg til det vanlige navnet. Hugo Hubro heter bubo bubo på latin.

-          Men det er jo nesten det samme som Hubba Bubba, han som vokser i Hubba Bubbatrærne?

-          Det rare er at de to er gode venner, fortsatte feen.

-          Det går vel ikke an at en tyggegummi kan være venner med en hubro?

-          Enten du tror det eller ikke, så er Hubba Bubba en av de beste hjelperne som Hugo Hubro har. Det er nemlig en grunn til at Roger Rotte er så redd for Hugo Hubro, og den grunnen heter Hubba Bubba.

-          Det høres rart ut. Nå må du fortelle mer.

-          Alt hadde vært bra om Hubba Bubba hadde holdt seg i treet sitt. Dessverre for Roger Rotte er det bestandig noen barn som finner hvor Hubba Bubba vokser.

-          Det vet jeg, sa M. – Jeg har et slikt tre hjemme, og rett som det er finner jeg tyggegummi der.

-          Hva gjør du når du finner en pakke med Hubba Bubba?

-          Jeg putter tyggegummien i munnen, selvsagt.

-          Og etterpå?

-          Når Hubba Bubba ikke smaker mer, blåser jeg kanskje opp en liten tyggegummiballong.

 

-          Og så?

-          Når jeg blir lei av det, spytter jeg Hubba Bubba ut.

-          Hvor da?

-          På bakken, kan hende. Jeg vet ikke helt.

-          Det er der vi har det, sa feen. – Når Roger Rotte løper omkring om natten på jakt etter mat, tråkker han plutselig i Hubba Bubbaklisset, og der sitter han fast.

-          Slipp, roper Roger. – Slipp Hubba Bubba! Slipp!

-          Og hvem er det som hører Roger rope? Det er selvsagt innen annen enn Hugo Hubro som hører ropene. Bubo, bubo, hører han, og kommer flygende så fort han kan.  Dersom ikke Roger Rotte har kommet seg løs, ender han som mat for Hugo Hubro. Noen ganger hender det at Hugo selv blir sittende i klisset.

-          Hubba Bubba ville selv helst blitt plassert på veggen i Bubblegum Alley i California sammen med mange andre brukte tyggegummier, men han forstår at det ikke går når han blir tygget i Norge.

 

-          Både Roger Rotte og Hugo Hubro syntes det kunne være en god idé at det var slike tyggegummivegger mange steder. Noe verre enn å bli sittende fast i tyggegummikliss finnes knapt. Både pels og fjær blir ødelagt.

-          Jeg kan jo lage min egen lille tyggegummivegg, sa M. – Bare jeg får lov av mamma og pappa. Da blir nok både Roger og Hugo glade.

Tygg, tagg, tute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: