torsdag 25. februar 2021

1001 godnatthistorier - 546. Historien om Lina Linserviett

 

546. Historien om Lina Linserviett

-          Du husker vel at jeg fortalte om Linus Linduk for ikke lenge siden, sa Fru Fantasia og satte seg ved siden av M.

-          Jo, det var han som ikke likte å få flekker av brunsaus på seg, svarte M.

-          Til å hjelpe seg har han Lina Linserviett. Dessverre blir de to aldri enige om hvor Lina skal ligge. Linus vil at Lina skal ligge på bordet for å fange opp søl, mens Lina liker seg best på fanget til folk. Det er greit så lenge ingen setter seg til bords. Da er alt vel.

 

-          Noen ganger vil Linus Linduk absolutt ikke ligge på bordet på grunn av dette.

-          Du får ordne opp selv, sier Linus. – Jeg er lei av alt sølet som faller på meg. Det er kjedelig å måtte vaske seg etter hver eneste gang jeg har vært på middagsbordet.

-          Helt greit for meg, sier Lina. – Jeg er ikke så stor som deg. Egentlig liker jeg å bli vasket og bli hvit og fin. Å ligge i lintøyskapet i lange tider og ikke bli brukt, er ikke noe for meg. Men at Parsival Papirserviett ser ut til å ta plassen min på middagsbordet, liker jeg ikke. Skal det være fest, duger det ikke med papir. Der er jeg og Linus Linduk helt enige.

-          Alt skal liksom være så enkelt i dag, sier Lina. – Går du i matbutikken, er det nesten bare ferdigmat å se. Der er det bare papirservietter og papirduker. Skal du ha drikkeglass eller tallerkener, er alt laget av plast eller papir. Det er bare bruk og kast. Noen ganger når jeg henger ute til tørk etter å ha blitt vasket, snakker jeg med Søren Søppelbil. Han klager over at det er alt for mye å gjøre for ham. Bruk og kast skulle ikke vært lov, sier Søren.

-          Jeg har hørt om et fjell som heter Mount Everest, sier Lina. - Det skal være det høyeste fjellet i verden. Det har jeg hørt av Pilt PC.

-          Jeg har hørt om Mount Everest, sier Søren Søppelbil. – Jeg kunne godt tenkt meg å kjøre dit for å hente søppel. Bare noen vil lage en skikkelig vei for meg, kunne jeg dratt dit og ordnet opp. Jeg tror de som må samle sammen alt søplet, ikke trives med jobben.

 

-          Da vil jeg gjerne være med, sier Lina. – Du greier det sikkert, Søren, for jeg vet at du er ute og kjører i all slags vær om vinteren. Vinter er vinter, og den er sikkert ikke annerledes på Mount Everest enn her. Det hadde vært morsomt å være den første linservietten som klatret opp på det fjellet. Det ville vært noe annet enn å ligge i lintøyskapet.

Skipp, skapp, skute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: