mandag 15. februar 2021

1001 godnatthistorier - 536. Historien om Drillo Drill

 

536. Historien om Drillo Drill

-          I kveld skal jeg fortelle om Drillo Drill som en dag bestemte at han ville gjøre noe annet enn å arbeide på byggeplasser, sa fru Fantasia og satte seg i fotenden av senga.

-          Drillo Drill, det er han som liker å borre hull alle steder?

 

-          Å lage hull er det han liker best, men han kan skru skruer både inn og ut. Men så hendte det en dag at han kom til å se en fotballkamp på TV. – Der så han forresten den kjente fotballtreneren Drillo Olsen som var leder for det norske fotballandslaget.

 

-          Drillo var mest kjent for å gå rundt i gummistøvler som var brettet ned. Sikkert fordi det var vått i gresset på fotballbanene når det hadde regnet eller når gresset var blitt vannet. Drillo Olsen kalte støvlene sine for pælær fordi han var fra Østfold.

-          Etter at Drillo Drill hadde mast i ukevis, fikk han endelig lov til å være med på fotballandskamp mellom Norge og Sverige på Ullevål. Men det var ikke helt som han trodde. I Sporten på TV ble det scoret mål hele tiden; i virkeligheten var det helt annerledes. Tjue spillere løp frem og tilbake på banen helt uten mål og mening, syntes Drillo Drill. Midt på banen trillet Folke Fotball alt han kunne og forsøkte av alle krefter å komme seg vekk fra fotballspillerne. Men alt han trillet, så hjalp det ikke. Rett som det var, ble han sparket så det smalt. Verst var det når målmannen sparket Folke så langt han greide.

-          Her må jeg hjelpe til, tenkte Drillo Drill. – Det er for galt at Folke skal bli sparket slik. Han må jo bli både gul og blå.

 

-          Drillo snek seg ned på banen i pausen mellom første og annen omgang uten at noe så det eller la merke til ham.

-          Jeg har nok sett hvordan du har det, sa Drillo. – Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg?

-          Kan du få meg bort herfra, tror du, spurte Folke Fotball.

-          Det greier jeg nok ikke, svarte Drillo, men jeg kan borre et hull i deg slik at luften går ut. Da slipper du unna all den fæle sparkingen.

Ssj, sa det da Drillo trakk ut boret sitt.

-          Hmm, er det mon tro flere hull jeg kan borre? Er det ikke en dommerfløyte jeg ser henge der borte?

 

-          Jeg liker ikke den lyden når dommeren blåser i fløyta. Det kan jeg gjøre noe med når jeg først er i gang.

Dermed laget Drillo flere nye hull i fløyta.

-          Nå skal vi se hva slags lyd det blir når kampen starter etter pause, men nå må jeg visst komme meg av banen.

 

-          Da dommeren blåste til avspark og Folke Fotball lå midt på banen og ventet, skjedde det ingen ting. Ikke en lyd kom ut av fløyta enda dommeren ristet på den og forsøkte å blåse flere ganger. Derfor ga han bare tegn med hånden til avspark.

-          Det avsparket ble ganske flaut. Selv om Folke var rund og fin der han lå, ble han sittende fast på støvletuppen, og det gikk ikke bedre enn at spilleren som fikk Folke rundt foten, ramlet så lang han var.

-          Takk skal du ha, hvisket Folke til Drillo som lå på sidelinjen.

-          Til tjeneste, sa Drillo. – Gleden var på min side. Jeg liker å hjelpe andre i nød.

Drill, drall, drute, så var den historien ute

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: