onsdag 17. februar 2021

1001 godnatthistorier - 538. Historien om Inger Ingefærøl

 

538. Historien om Inger Ingefærøl

-          For noen uker siden hadde jeg en alvorlig samtale med Inger Ingefærøl fra E. C. Dahls bryggeri i Trondheim, sa fru Fantasia da hun satte seg på sengekanten ved siden av M.

-          Jeg trodde Inger var i sprudlende humør nesten hele tiden, sa M. – Hver gang korken hennes blir skrudd av, bobler hun som bare det.

-          Saken er at Inger Ingefærøl har vært lei seg i lange tider fordi hun ikke fikk være med Inger Inderøysodd og Sjur Skjenning den gangen de to dro på ferie til Syden.

-          Det var den ferien som ikke var helt vellykket fordi Inger Inderøysodd syntes det var alt for varmt da hun gikk ut av flyet. Det husker jeg, sa M. - Hun holdt seg jo i kjøleskapet mesteparten av ferien mens Sjur lå på stranda og brunet seg.

-          Jeg fant iallfall ut at jeg måtte trå til, sa feen. – Jeg drysset en stor porsjon stjernestøv over alle tre og sendte dem av gårde til Bahamasøyene. Der hadde ingen av dem vært før. Inger Inderøysodd var noe skeptisk, men jeg fortalte henne at det var aircondition på rommet og at hun ikke trengte å gå ut i sola om hun ikke ville.

 

-          De tre vennene var svært så fornøyde da de kom frem og ble satt på bordet.

-          Dette kommer til å bli en fin ferie, sa Inger Ingefærøl til de to andre. – Det var på tide jeg også kom til utlandet. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg ikke har fått være med før. Vi tre har jo bestandig holdt ihop. Det blir aldri skikkelig feststemning om ikke vi tre kommer sammen i festlig lag.

 

-          Skal vi si det til henne, spurte Sjur Skjenning og så på Inger Inderøysodd.

Inger løftet på lokket på soddspannet og nikket.

-          Saken er den at vi traff mange slags ingefærøl som ville være sammen med oss da vi var i Syden. Selv om Inger Inderøysodd likte seg best i kjøleskapet, kom hun frem når det var middagstid. Vi har holdt kontakt med flere av dem, og vi vet at de er her på Bahamasøyene også.

-          Kan jeg tro på det, spurte Inger Ingefærøl. – Jeg var sikker på at det bare var i Trondheim de laget ingefærøl.

-          Det trodde vi også, svarte Sjur Skjenning. – Men du kan ikke tro hvor mange det er i ingefærølfamilien.

 

-          Nesten ingen av dem var på plastflasker med skrukork. De var tappet på glassflasker med skikkelig gammeldags kork.

-          Var det noen av dem som kom fra E. C. Dahls bryggeri i Trondheim?

-          Ikke så langt vi vet, svarte Sjur. Inger Inderøysodd ristet med lokket.

-          Det var da endelig bra. Alle vet jo at det ikke er noe ingefærøl som smaker så godt som det fra E. C. Dahl.

Inger Ingefærøl riktig boblet under korken.

-          Nå er det fest og ferie hver eneste dag, og da er det ikke annet enn rett og riktig at det er vi som er hovedpersonene på middagsbordet, er det vel?

De to andre så på hverandre før Inger Inderøysodd måtte si som sant var.

-          Det var nok ikke bare på grunn av varmen at jeg holdt meg i kjøleskapet nesten hele tiden mens vi var i Syden sist. Det var så mye annen mat å velge mellom at vi fikk være i fred og måtte bli med hjem igjen.

-          Javel?

Inger Ingefærøl så ut som et spørsmålstegn før hun fortsatte.

-          Men hva er vel bedre enn det, sprudlet hun. - Nå kan vi kose oss hver eneste dag uten å være engstelige for å bli spist eller drukket. Vi skynder oss ned til stranda alle tre, så kan inntrønderne gjøre hva de vil.

Sprudel, spradel, sprute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: