mandag 22. februar 2021

1001 godnatthistorier - 543. Historien om Flida Flagg

 

543. Historien om Flida Flagg

-          Hva var det jeg fant bortgjemt i en krok i gangen om ikke Flida Flagg, sa fru Fantasia og satte seg ned ved siden av M

-          Hun var ikke helt fornøyd der hun stod. Hun trodde at noen hadde glemt henne etter 17. mai.

 

-          Jammen jeg kan jo ikke gå rundt med flagg hele tiden, svarte M.

-          Flida synes iallfall ikke hun skal bli satt bort i en krok og stå der helt til neste 17. mai. Her har vi henne, forresten.

-          Unnskyld, sa M. – Unnskyld for at jeg glemte deg i kroken bak døra. Jeg skal aldri gjøre det mer.

-          Det er greit, sa Flida, - men jeg synes jeg kunne få lov til å komme ut iallfall hver søndag. Til og med Paramon Paraply kommer oftere ut enn meg. Egentlig mener jeg at hver eneste dag burde være flaggdag. Så mye penere det ville sett ut om det var flagg over alt slik som det er på 17. mai.

-          Hvordan kan vi vite om det er 17. mai om du er ute og vifter hele tiden, spurte M. – Det går jo ikke. Jeg kan ikke gå i penklær alle dager, kan jeg vel? Jeg synes det er helt greit at ikke alle dager er like. Dessuten har jeg lagt merke til at alle flaggdagene er fridager også. Hvis det var flaggdag hver dag, ville jo ingen arbeide. Alle ville ha fri hele tiden.

-          Ville ikke det vært fint, sa Flida, - med fridag hver eneste dag? Det er jo slik jeg har fått navnet mitt. For egentlig sier jo ikke folk søndag, mandag og tirsdag – de sier sønda, manda og tirsda. Egentlig heter jeg jo Fridag Flagg, men så var det noen som ikke var så flinke til å si r, så da ble det Flida.

-          Er det slik det er, sa M. – Jeg har lurt på hvorfor du heter Flida.

-          Da lærte du noe nytt i dag også.

-          Lure og lære er jo nesten det samme. Først lurer jeg på noe, så lærer jeg noe. Hvis jeg ikke hadde lurt, hadde jeg heller ikke lært.

-          Det har jeg ikke tenkt på, sa Flida.

-          Det vet jeg, jo. Flagg lurer ikke på særlig mye. Det eneste de er opptatt av, er å flagge.

-          Det der var ikke pent sagt, sa Flida. – Selv om jeg bare er et flagg, betyr ikke det at jeg ikke tenker. Tror du det var lett å velge farger den gangen Norge skulle ha et flagg? Det var så mange farger som var fine. En gang hadde jeg flere farger enn nå.

 

-          Det flagget ble kalt for sildesalaten. Særlig den gule fargen likte jeg dårlig. Da jeg kunne bestemme selv, valgte jeg rødt, hvitt og blått, for det var de fineste fargene, syntes jeg. Mange flagg har akkurat de fargene, og det er sikkert ikke uten grunn.

-          Jeg er helt sikker på at det var på grunn av fargene mine at det var så masse flagg å se da det var vinterolympiade i Lillehammer i 1994.

 

-          Til og med skiløperne hadde rødt, hvitt og blått i skidressen sin. Men nå vil jeg gjerne at du plasserer meg ute på verandaen i morgen. Jeg tror det blir sol og fint vær, og jeg har lyst til å lufte meg litt.

-          Det skal jeg huske, sa M og trakk dynen opp til haken.

Fligg, flagg, flute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: