onsdag 24. februar 2021

1001 godnatthistorier - 545. Historien om Lapsus Lapskaus

 

545. Historien om Lapsus Lapskaus

-          I kveld skal jeg fortelle litt om Lapsus Lapskaus, sa fru Fantasia og satte seg i fotenden av senga til M.

-          Han har jeg spist mange ganger, svarte M, - men jeg synes han har et litt rart navn. Kjøttkake er mye greiere, men Lapskaus?

-          Navnet skjemmer ingen, sa feen, - selv om Lapsus nok skulle ønske at han hadde et annet etternavn.

 

-          Lapsus har vært på middagsbordet mange nok ganger til å ha møtt mange andre. Han er godt kjent med Linus Linduk, for eksempel. Linus er litt prippen, mener Lapsus. Ikke for det, Linus er grei nok, men han er veldig nøye på at han ikke får flekker på seg. Lapsus forsøker å skylde på Bruno Brunsaus, at det er Bruno som er så fæl til å søle, men det vil ikke Linus høre på.

-          Charles Chateaubriand har også med seg saus når han kommer på bordet, sier Linus, men Charles vet å oppføre seg og har sagt til Bella Béarnaisesaus at hun vær så god har å holde seg på tallerkenen.

 

-          Hadde jeg fått en like stor og fin tallerken som Charles, skulle vel jeg også klart å la være å søle, sa Lapsus. – Men jeg blir bare klasket oppi en tallerken som egentlig er alt for liten til meg. Hadde det bare ikke vært så mange som ville være sammen med meg, skulle det nok gått greit. Jeg er nødt til å ha med meg både Kjell Kjøtt, Gunnar Gulrot, Per Potet og jeg vet ikke hvem. Nesten alt som er av grønnsaker liker å være sammen med meg. Når i tillegg Bruno Brunsaus vil være med, er det ikke rart at det går galt.

-          Forskjellen på deg, Lapsus, og Charles Chateaubriand, sa Linus Linduk, - er at Charles har dannelse. I tillegg snakker han fransk. Når Charles kommer på bordet, vil han gjerne ha med seg Beau Beaujolais. De kommer fra Frankrike, begge to.

-          Beau Beaujolais? Han har jeg aldri hørt om, sa Lapsus.

-          Nei, det har du vel ikke, svarte Linus. - Han er en ekte rødvin og kommer fra Beaujolais i Frankrike. Hvis du ikke vet det, kan disse franskmennene kunsten å oppføre seg.

-          Hvis du fortsetter å prate slik, vet jeg ikke om jeg vil være venn med deg, sa Lapsus. – Da kan jeg like gjerne bli servert på Plonus Plastduk. Plonus bryr seg ikke om han får en flekk på seg eller ikke, for det er bare å tørke den av med en fuktig klut.

-          Dessuten, sa Lapsus, - så ser jeg at du har en rød flekk på deg der borte. Fordundre meg, tror jeg ikke det er en rødvinsflekk.

-          Nei og nei, utbrøt Linus. – Rødvinsflekker er noe av det verste å få bort.

-          Der ser du, sa Lapsus. – Og Beau Beaujolais sa sikkert ikke fra om at han sølte. Er det hva du kaller dannelse?

-          Kanskje han sa fra, men jeg forstår jo ikke fransk, svarte Linus.

-          Flekk er flekk, sa Lapsus. – Vi kan være venner likevel. Jeg er ikke så nøye på det.

Flekk, flakk, flute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: