fredag 12. februar 2021

1001 godnatthistorier - 533. Historien om Sup Sugerør

 

533. Historien om Sup Sugerør

-          Hvem skulle vel trodd om Sup Sugerør at han var av den tenksomme sorten, sa fru Fantasia og satte seg på sengekanten.

-          Jeg trodde ikke at sugerør kunne tenke, svarte M. De har jo hull i begge ender og ingenting inni.

 

-          Kan det være den knekken på midten. At hjernen sitter der? Skal en tenke, må en jo ha noe å tenke med. Når jeg tenker, kjenner jeg mange ganger at det liksom knaker i hodet.

-          At det knaker når vi tenker, tror jeg bare er noe folk snakker om, og så innbiller de seg det, sa feen.

-          Hører jeg at dere snakker om meg, pep en tynn liten stemme.

Det var Sup Sugerør.

-          Jeg liker bedre at dere snakker med meg enn om meg. Dere tror kan hende at jeg ikke kan tenke fordi jeg bare er et hull med plast rundt? Jeg syntes det var noen som sa at hjernen min er i den lille knekken? Da vil jeg bare ha sagt at det nå er de som har en stor hjerne som gjør de fleste dumme tingene. Jeg bare dukker ned i brus eller hva det måtte være og super i meg. Det går bra hver eneste gang.

Sup Sugerør tok en liten pause for å supe i seg litt luft før han fortsatte.

-          Likevel er det en ting som forundrer meg. Jeg har snakket med Connie Cola og hun forstår det heller ikke. Noen ganger får hun et sugerør i seg, andre ganger ikke. Connie har prøvd å si at når det er fest, vil hun ha sugerør, men det er sjelden hun får det enda jeg ligger i kjøkkenskuffen hele tiden. Connie tror det skyldes all reklamen for Coca Cola; der er det nemlig ingen som bruker sugerør.

-          Jeg tror det kommer av at jeg er for tynn, sier Sup. – Det går ikke fort nok. Alt skal gå så fort i dag, og da faller vi sugerør helt utenfor. Men så er det ikke bra å være for tykk heller, har jeg hørt.

-          Når jeg har bursdag neste gang, skal jeg iallfall huske på at du blir bedt, sa M.

-          I bursdager for voksne får jeg aldri komme. Jeg har snakket med Glis Glass om akkurat det. Glis er lei av at mange aldri tørker seg rundt munnen før de drikker av ham. Da blir det et skikkelig fettmerke rundt kanten av glasset, særlig til jul da mange spiser ribbe og andre fete saker. Det er ikke noe moro i det hele tatt selv om han heter Glis. Glis smiler ikke i det hele tatt når han får et skikkelig fettmerke på glasskanten. Hvorfor kan ikke du komme i voksenbursdagene, spør Glis Glass stadig vekk.

 

-          Jeg tror verden hadde blitt et bedre sted om flere begynte å drikke med sugerør, mener nå jeg. Du drikker litt saktere når du må suge i deg brusen eller hva det måtte være. Dessuten er det en fordel med at det ikke går an å snakke så mye med et sugerør i munnen. De fleste snakker alt for mye. Når du drikker med sugerør, må du holde munn.

-          Det har jeg ikke tenkt på, svarte M.

-          Der ser du, sa Sup. – Det hjelper ikke å ha en hjerne hvis du ikke bruker den.

Sipp, sup, sute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: