onsdag 1. april 2020

1001 godnatthistorier - 233. Historien om Nøytrunn Nøytrino


233. Historien om Nøytrunn Nøytrino
-          Du har vel aldri sett Nøytrunn Nøytrino i det siste, spurte fru Fantasia da hun kom inn til M.
-          Nei, skulle jeg sett henne, svarte M.
-          Jeg tror hun er umulig å få øye på, for hun er så liten. Hun er så liten at det ikke går an å forestille seg hvor liten. Vilja Vitenskapskvinne er godt kjent med Nøytrunn. Vilja sier at selv om familien til Nøytrunn er kjempestor, så har Nøytrunn ingen kontakt med de andre nøytrinoene. Vilja vet at hvert eneste sekund så passerer omtrent 68 milliarder, (68.000.000.000) nøytrinoer gjennom hver kvadratcentimeter. En kvadratcentimeter er så stor som tommelfingerneglen til pappaen din.
-          Nøytrunn har det forferdelig travelt. Hun farer av sted med lysets hastighet. Det er fort. Nesten tre hundre tusen kilometer på ett sekund
-          Vilja Vitenskapskvinne sier at fordi Nøytrunn er bittebitteliten, så støter hun aldri borti noen andre. Hun går rett gjennom alt fordi det meste egentlig er tomrom, ingenting. Det er derfor hun er så ensom – hun møter aldri noen andre.
-          Jeg synes synd på Nøytrunn. Det må være trist ikke å ha noen venner i det hele tatt.
-          Det kan vi gjøre noe med, sa feen og fant frem tryllestaven. – La oss stoppe henne og slå av en liten prat.
Fru Fantasia gjorde noen bevegelser med tryllestaven rett over tommelfingerneglen sin og drysset litt stjernestøv. Og sannelig! Der var Nøytrunn Nøytrino.
-          Hva skjedde, spurte Nøytrunn. – Dette har aldri hendt meg før. Hvem er du, sa hun og så på M.
-          Jeg er M, vel.
-          Hyggelig å hilse på deg, sa Nøytrunn. – Jeg tror kanskje jeg har sett deg før, men jeg har hatt det så travelt. Slik er det når man må kappspringe med Lyster Lys. Jeg er litt lurere enn Lyster. Når han møter på en hindring, er det full stopp for ham, mens jeg farer rett gjennom og kommer ut på den andre siden. Hvis du går inn i et rom som ikke har vinduer og lukker døra, blir det helt mørkt. Men jeg farer bare rett gjennom. Dessuten kan jeg reise gjennom jordkloden uten å treffe på noen ting og komme ut på andre siden og ha like god fart.
-          Går det virkelig an, spurte M.
-          Ja, for oss nøytrinoer, så.
-          Kanskje du kan fortelle meg hvordan det er inne i jorda. Jeg har bare gravd litt og støtt på Markus Meitemark og andre småkryp.
-          Ja, han kryper rundt. Jeg har passert gjennom ham også. Men det er lenger inn i jorda det begynner å bli interessant og spennende. Du aner ikke hvor mye gull og sølv jeg har sett. Gullet ligger i svære hauger inne i jorda, men ikke alle steder. Hvis jeg hadde fortalt deg hvor gullet var, ville du blitt rik, men jeg har det så travelt at jeg knapt legger merke til slikt. Jeg bare ser at gullet er der.
-          Så spennende! Jeg har lyst til å reise på skattejakt sammen med deg!
M klappet i hendene, så ivrig ble hun. Nøytrunn Nøytrino så spørrende på feen.
-          Skal vi, sa hun.
Fru Fantasia nikket og drysset mer stjernestøv med tryllestaven.
-          Nå ble det varmt, sa M på vei nedover.
-          Ja, slik er det inne i jorda, svarte Nøytrunn. – Det er derfor jeg har det så travelt. Hadde jeg ikke gått like fort som Lyster Lys, ville jeg brent opp. Nå bare kjenner jeg så vidt at det er litt varmt. Vi kommer ut igjen i Australia et sted. Der vet jeg at det er gull. Nå tar vi det litt med ro. Hold pusten nå, for vi kommer ut i en liten elv.
-          Ser du hva jeg ser, sa fru Fantasia og pekte med tryllestaven.
-          Ja, sa M. – Nå fyller jeg lommene.

-          Dette var moro. Nå har jeg noe å vise til mamma og pappa i morgen. Hva vil de si når jeg viser dem alt gullet vi fant?
Det fikk M aldri vite, for plutselig lå hun i sengen. Både gullet og Nøytrunn Nøytrino var borte. Bare feen satt på sengekanten. M lukket øynene.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Nedenfor er en link til «The Scale of the Universe» - interessant å ta en titt på denne animasjonen.

Ingen kommentarer: