søndag 12. april 2020

1001 godnatthistorier - 244. Historien om Polly Plog


244. Historien om Polly Plog
-          Jeg var innom Bjørnar Bonde i dag, sa fru Fantasia før hun satte seg ned ved siden av M.
-          Han gikk rundt og travet på tunet og lurte på om det var tid for våronn eller ikke. Det er slik han er, Bjørnar, når Sølvi Sønnavind rusker i håret hans.
-          Polly Plog har også merket at Sølvi er på farten. Hun står inne i redskapshuset og er klar. Hun venter bare på at Bjørnar skal koble henne på Trygve Traktor.
-          Polly er en vendeplog, ikke en vanlig plog. Det er hun stolt av.


-          Dessuten har hun en såkalt steinutløser. Det betyr at om hun støter på store stein i åkeren, gir hun litt etter slik at plogspissen ikke blir ødelagt.
-          Endelig kom dagen da Bjørnar Bonde bestemte at det var tid for pløying. Polly Plog var så spent at hun skalv da hun var på vei ut til åkerteigene. Hun var helt fersk fra Kverneland plogfabrikk og hadde aldri pløyd før. Ikke rart hun var nervøs.
-          Men så var det så lett som bare det. Bare slapp av, sa Julian Hjul, - jeg ordner opp og passer på at du ikke går for dypt.

-          Dette var moro, sa Polly, - at det skulle være så gøy å pløye, hadde jeg aldri trodd.
For anledningen hadde hun fått to ekstra skjær slik at hun var en sjuskjærsplog Nå gikk det fort.
-          Unna vei! Her kommer jeg, ropte Polly.
Markus Meitemark hørte at hun dundret på jordet og krøp dypt ned i jorda. Dagen etter fikk Polly hvile i redskapshuset, for nå var det Harry Harv sin tur. Jobben hans var å smuldre opp jorda og gjorde klart til såing.

-          Å, det var godt å hvile litt nå, sa Polly og gjespet.
-          Men du har jo arbeidet bare en dag, sa Plym Plog som stod ved siden. – Jeg skal si det var andre tider da Gråbein Gråtass og jeg slet på åkeren. Jeg var bare en skarve toskjærsplog fordi Gråbein ikke greide å trekke mer.

-          Det var andre tider. Da var det ikke snakk om å gjøre ferdig pløyingen på en dag. Jeg husker endatil da jeg kom til gårds sammen med Gråbein Gråtass. Da var det to hester som hadde pløyd før.

-          Der på veggen kan du til og med se seletøyet som ble brukt til hestene. Jeg savner Helge og Hester Hest. Det var så mye triveligere den gangen det var flere dyr på gården. Nå er det nesten bare Ellevill Elghund igjen, og han står i bånd mesteparten av året og bare venter på at det blir tid for elgjakt.
Plym Plog nesten gråt når han tenkte på gamle dager.
-          Du må ikke gråte, sa Polly. – Det blir det bare rust av. Se bare på all den gamle jernredskapen rundt omkring på veggene. De er fulle av rust alle sammen.
-          Hadde bare faren og bestefaren til Bjørnar Bonde vært like flinke som Bjørnar og strøket rustbeskyttende olje på blankt metall, hadde de holdt seg fine og blanke.
Ikke før hadde Polly Plog sagt det, så var sannelig Bjørnar der med oljespannet og smurte over Polly. Plym fikk ingen ting; han var allerede for brun av rust til at det var noe hjelp med olje.
Rust, rast, rute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: