mandag 27. april 2020

1001 godnatthistorier - 256. Historien om Sara Snutebille


256. Historien om Sara Snutebille
-          Hvem er det som krabber på veggen der, spurte M da fru Fantasia satte seg ved siden av henne. – Det ser ut som en liten, rar bille.
-          Sannelig er Det Sara Snutebille som er ute på tur. Hun er en gransnutebille.

-          Hun er lett å kjenne på de gråhvite stripene eller prikkene og på snuten med følehorn ytterst. Men hva har hun tenkt å gjøre her inne? Jeg tror vi må spørre henne.
Feen drysset litt stjernestøv over Sara slik at de kunne høre hva hun sa. Først var det helt stille, for det var tydelig at Sara Snutebille ikke var av den snakkesalige sorten. Hun viftet med følehornene og så på dem med store blanke øyne.

Det var ikke helt lett å få øyenkontakt med henne fordi hun hadde mange små fasettøyne.
-          Er jeg ikke på Henningvola, spurte Sara. Hun var knirkete i stemmen. -  Jeg skulle på hyttetur sammen med en hel flokk med gransnutebiller, men sannelig tror jeg at jeg rotet meg bort på veien. Vegard Vestavind laget litt kastevind og plutselig var jeg her. Jeg forsøkte å lete etter noen morkne granstubber hvor jeg kunne legge fra meg eggene min, men fant ingen. Dere har vel ikke sett noen fine stubber i nærheten?
-          Kanskje jeg skal snakke med mamma, svarte M. Hun arbeider i Granstubben barnehage. Der er Granstubben SFO også. De vet sikkert om noen fine granstubber.

-          Hmm! Jeg tror vi ordner opp i dette selv, sa feen. – Mange voksne liker ikke biller og småkryp.
-          Hvorfor ikke det, spurte M. – Jeg synes alt som kryper, er veldig interessant, edderkopper, snegler, ja alt.
Fru Fantasia svingte med tryllestaven igjen.
-          Nå setter vi oss på ryggen til Sara Snutebille og blir med henne på jakt etter en passende stubbe. I skogen oppover mot Oftenåsen vet jeg at det skal finnes noen.
Det ble litt tungt for Sara å fly med de to. Hun greide ikke helt å styre, så det var ganske skummelt da de fløy ned mellom grantrærne i lia.
-          Der har vi en fin stubbe, ropte M. – Den med mye grønn mose på.

-          Den var nok fin å se på, sa feen, - men det er jo nesten ikke noe igjen av den. Her har nok biller og sopp spist opp det meste som går an å spise. Men der borte har vi et dødt grantre. Det kan se ut til at Goggen Grønnspett har vært der og hakket, men det er mye fin bark igjen. Et helt ideelt sted for deg, Sara. Vi flyr ned dit.

-          Så flott, sa Sara. – Jeg ser flere andre snutebiller som holder på. Endelig skal jeg få lagt fra meg eggene mine.
-          Du må nok skynde deg. Jeg ser at Bart Barkebille er på farten. Han er ikke store tassen. Der er Bartoline Barkebille også. – De to har nok holdt til her en stund, bare se her under barken.

-          Her er det bare å skynde seg, for deg Sara. Begynn med gnagingen din.
Ikke lenge etter var M tilbake i senga.
-          Neste gang du går med mamma og pappa opp til Oftenåsen, husk å ta en titt på gamle stubber og døde trær. Kan hende treffer du Sara Snutebille igjen. Hun er flink til å gjemme seg, men du vil helt sikkert se spor etter Bart Barkebille.
Snipp, snapp, snute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: