tirsdag 7. april 2020

1001 godnatthistorier - 239. Historien om Gjørild Gjødselflue


239. Historien om Gjørild Gjødselflue
-          Det er mange som gleder seg når det blir vår og sommer, sa fru Fantasia da hun så seg om i rommet til M, - og en av dem ligger i senga og venter på å høre en ny godnatthistorie.
-          Hvem skal du fortelle om i kveld, spurte M.
-          Det er en som har ventet lenge i blomsterenga på at kyrne skal bli sluppet på beite. Gjørild Gjødselflue har vært tålmodig hele våren og fløyet fra blomst til blomst for å finne nektar. Enten du tror det eller ikke, er det livretten hennes.
-          Gjørild hører kan hende ikke til de vakreste skapningene i blomsterenga, men det bryr hun seg lite om. Jeg er som jeg er, sier hun. – Blomstene sier aldri nei takk til et besøk av meg, og det er hva som teller i verden. Det viktigste er å ha gode venner, og det er hva jeg har. En av bestevenninnene mine er Naomi Nattfiol. Hun kommer med nektaren sin om natta – da sender hun ut den lifligste blomsterduft du kan tenke deg.

-          Jeg synes Naomi er en av de vakreste blomstene som finnes. Hun hører til orkidéfamilien, og dem er det ikke mange av i Norge. Det er først når man kommer helt nær Naomi at man ser hvor pen hun er.
-          Det samme sier hun om meg, når jeg suger i meg den nektardråpen hun har samlet til akkurat meg.

-          Jeg kunne muligens barbert meg litt, men Naomi synes det lille skjegget jeg har, er fint. Dessuten har jeg så pene øyne, sier hun.
-          Ut i juni kommer endelig den dagen jeg har ventet på hele våren. Kranselin Ku blir sluppet ut på beite sammen med de andre kyrne i fjøset. Det er en stor dag for Kranselin, men en enda større dag for meg.

-          Plutselig ligger de der i enga, de deiligste kuruker du kan tenke seg. Hvis du er gjødselflue, altså. Rykende ferske klasker de ned, og de lukter helt herlig. Synes jeg. Da får vi det travelt, vi gjødselfluer.

-          Hver eneste dag om morgenen har jeg sittet på det høyeste gresstrået i enga og speidet og lyttet. Når de første klaskene høres, er vi ikke sene noen av oss. Det er som rene fødselsdagsskapet, bare at kakene er mye større.

-          Det er nå festen begynner for oss gjødselfluer. Det er ikke det at vi spiser av kukakene. Fysj og fysj, men vi legger eggene våre der. Vi må skynde oss før møkka blir så hard at larvene våre ikke kan komme inn. Når jeg er ferdig med å legge eggene mine, skynder jeg meg ned til Bertil Bekk for å vaske føttene. Naomi Nattfiol liker ikke at jeg lukter kumøkk. Hun er litt fin på det sånn.
-          Tor Tordivel pleier også å legge eggene sine i kurukene. Derfor er det viktig å være raskt ute når du er gjødselflue. Det skumle med Tor er at han ofte har med seg massevis av små midd som spiser opp larvene til oss gjødselfluer.

-          Det er dårlig gjort, synes jeg. Når kurukene klasker ned, burde det være mat nok til alle. Naomi Nattfiol er helt enig. Hun er ikke særlig begeistret for Tor og gir ham aldri noe nektar. Spør du meg, tror jeg det er fordi Tor ikke liker å vaske seg. Naomi har fortalt at det stinker når han kommer flygende forbi.
Stink, stank, stute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: