onsdag 15. april 2020

1001 godnatthistorier - 247. Historien om Rreidarr Rregndrråpe


247. Historien om Rreidarr Rregndrråpe
-          Det kan se ut til at regndråpene har begynt å like Trøndelag bedre enn Bergen for tiden. Jeg hørte Rreidarr Rregndrråpe her på ettermiddagen og det var tydelig at han skarret på r-ene. Jeg lurer virkelig på om han har flyttet nordover langs kysten.
-          Jeg hørte også at han plasket ned, sa M. Han sa rrrr hele tiden, så kraftig regnet det.

-          Rreidarr Rregndrråpe elsker å bade. Det fineste med badingen er å stupe ned i vannet. Da ser han speilbildet av seg selv like før han treffer vannflaten.
-          Rreidarr bestemte seg for å flytte fra Bergen en gang det hadde gått en hel uke uten regnvær. Han savnet alle paraplyene slik at han bestemte at det kunne være greit å forsøke å bytte oppholdssted.

-          Den som ikke har opplevd Bergen en regnværsdag, vet ikke hvor trivelig det er med paraplyene i alle farger.
-          Reidar Regnbue er helt enig. Noe vakrere enn paraplyer i alle regnbuens farger finnes ikke, og han vet hva han snakker om.
-          Rreidarr Rregndrråpe har lett etter krukken med gull som skal være der hvor regnbuen sluttet, men har aldri funnet den minste gullmynt.
-          Du må være mer tålmodig, sier Reidar Regnbue. – Den som leter, vil finne. Du aner ikke hvor mange skjulte gullskatter det er omkring i verden. Jeg har sett nesten alle sammen.
-          Det err ikke så nøye, sier Rreidarr Rregndrråpe, - jeg harr nok av andrre ting å gjørre enn å finne gull. Barre tenk på alle plantene som stårr og lengterr etterr at jeg skal gi dem noe å drrikke. Den som tørrsterr skal få, sierr jeg og drrypperr ned på dem.
-          For ikke å snakke om Berrtil Bekk. Ham må jeg besøke rrett som det err forr at han ikke skal gå tørrr om sommerren. Det ville ikke Bo Bekkeørrret like. I somrre uten rregn vet jeg at Bo stårr og sturrerr i småkulperr og err rredd forr at han skal bli liggende på tørrt land. Rrett som det err, må han rreddes av snille fiskerre og flyttes til kulperr hvorr det err nok vann.

-          Noe av det skumleste Reidar Regndråpe vet, er når det bygger kjempestore skyer. Tor Torden og Linda Lyn er han ikke redd for, men når han selv blir blåst mange tusen meter opp i lufta, blir det forferdelig kaldt. Reidar har aldri nok klær å ha på seg når temperaturen kommer under null grader. Da fryser han og hakker tenner helt til han ikke kan hakke mere fordi han er blitt til is. Da har han skiftet navn til Hagbart Hagl.
-          Heldigvis blir han seg selv igjen de fleste gangene og faller ned som regn, men skummelt er det der oppe i skyene.
-          Egentlig trrives jeg best nårr jeg err på bakken, sier Reidar.

-          Etterr å ha falt ned fra skyene err det ikke noe bedrre enn å henge i grresset og kose seg, avslutter han.
Gress, grass, grute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: