mandag 6. april 2020

1001 godnatthistorier - 238. Historien om Prippen Propp


238. Historien om Prippen Propp
-          Du kan tro jeg har truffet på en merkelig fyr i dag. Du har sikkert sett ham uten å tenke på det, sa fru Fantasia da hun slo seg ned ved hodeenden i senga til M.
-          Du har så mye rart å fortelle. Hvem skal jeg høre om i kveld?
-          Prippen Propp.
-          Prippen Propp? Går det an å hete det?
-          Ja, min santen. Og det spesielle ved ham er at hver gang han snakker, må han ha med et ord som begynner på pr.
-          Å? Pr som i promp?
-          Akkurat. La oss ta en tur inn på badet og hilse på ham.
Der var han. Midt i vasken satt han, Prippen Propp.

-          Jamen, det er jo en helt vanlig propp!
-          Jeg en helt vanlig propp, sa Prippen Propp. – Jeg protesterer på det sterkeste mot prompeprating.
-          Du ser iallfall ut som en propp, svarte M. – Ikke akkurat moderne heller.
-          Moderne! Nå har jeg hørt det også. Jeg som er selve prinsen blant propper. Jeg har familie tilbake så lenge det har vært vaskeservanter som har trengt propper, bare så du vet det. Kom ikke her og prat tull!
-          Unnskyld, sa M. – Jeg visste ikke at du var så nærtagende.
-          Jeg protesterer, sa Prippen. – Nærtagende? Jeg! Neimen om jeg er. Men jeg er en mester i å holde tett. Jeg har praktisert i denne jobben i årevis og er absolutt ingen primadonna. Jeg vet bare hva jeg er god for. Hvordan skulle det gått om vaskeservantene var prisgitt propper som ikke kunne holde tett? Jeg bare spør?
-          Da hadde vannet rent ut. Akkurat som i badekaret når jeg trekker ut proppen, svarte M.
-          Akkurat, sa Prippen Propp. – Jeg vet jeg er en pratmaker, men du tåler vel det. Vaiva Vann sier akkurat det samme når hun renner ut av vaskeservanter og badekar. - Du preker som en prest, sier hun. Du har vel aldri gått på presteskolen, spør hun. - Nei, svarer jeg, - men jeg fikk førstepremie den gangen vi ble produsert på proppefabrikken. Det er jeg stolt av. Jeg er virkelig av prima kvalitet.
-          Jeg husker da jeg kom til butikken hvor de selger badekar, servanter og vaskekummer. Det var litt prekært da, for de manglet propper. Alltid beredt, sa jeg. – Kan jeg stå til tjeneste med noe?
-          Du er akkurat på prikken hva vi trenger nå, sa Burman Butikkeier. - Baddo Badekar og Vaiva Vann vet ikke sin arme råd. Her er noen som absolutt vil kjøpe et badekar og Baddo klarer ikke å holde på Vaiva. Hun bare renner ut.
-          Ikke noe problem, sa jeg. – Prippen Propp ordner saken. Jeg presset meg ned i hullet i Baddo Badekar og prustet da Vaiva kom for å sjekke at hun ikke rant ut.
-          Praktfullt, Prippen, sa Burman Butikkeier.
-          Jeg gjør bare jobben min, protesterte jeg der jeg satt fast nede i karet.
Pripp, propp, prute, så var den historien ute.
Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

Ingen kommentarer: