fredag 4. februar 2022

1001 godnatthistorier - 869. Historien om Støver Støveklut

 

869. Historien om Støver Støveklut

-          Støver Støveklut er en driftig kar, sa Fru Fantasia da hun satte seg ved siden av M. – Ser han antydning til støv på en bordplate eller et annet sted, så setter han i gang.

-          Støv er noe ordentlig tøv, pleier han å si før han farer over.

 

-          Rent er pent, og skitt er noe dritt, sier han når han er ferdig med jobben.

-          Pleier han bestandig å rime, Støver, måtte M spørre.

-          Av en eller annen grunn er Støver en liten dikter. Han har ennå ikke fått gitt ut noen diktsamling, men fortsetter han slik, er det slett ikke umulig at navnet hans blir å finne på et bokomslag om ikke lenge. Du slasker, men jeg vasker, er ett av de andre faste uttrykkene hans.

-          Jeg tror jeg har lyst til å treffe Støver, sa M. – Han skulle vel ikke kjenne Severin Septik, han som sa du driter, og vi sliter? Jeg vil gjerne hilse på Støver.

-          Ikke noe problem, sa feen. – Han ba om å få bli med, og her er han.

-          Fryktelig hyggelig, sa Støver og krøllet seg.

-          I like måte, svarte M. – Snakker du slik bestandig? På rim, mener jeg.

-          Nei, nå må jeg le. Selvsagt gjør jeg det, svarte Støver. – Jeg er jo en ekte støveklut, men akkurat nå vil jeg ut.

-          Er det ikke bra nok her, spurte M. – Jeg er helt sikker på at du finner masse støv under senga om du vil ha noe å gjøre.

-          Jeg har da annet å føre. Nå vil jeg ut å kjøre.

-          Vil du kjøre bil eller?

-          Jeg vet da hva jeg vil. Selvsagt vil jeg kjøre bil.

-          Da må jeg spørre feen her om hun vil hjelpe. Ikke har jeg bil og ikke kan jeg kjøre.

Fru Fantasia trakk frem tryllestaven og et lite øyeblikk etter stod den fineste bilen det går an å tenke seg ved siden av Støver og M.

-          Men se her! Hva er det jeg ser der? Er det ikke en fluelort? Den må jeg få bort!

Støver satte i gang med å tørke og litt etter var fluelorten borte vekk. De satte seg inn i bilen. Støver så seg om og måtte si noe igjen,

-          Se der! Hva er det her?

Dermed var han i gang med å tørke bort minst tre støvkorn.

-          Skal vi på biltur eller skal vi ikke, måtte M spørre.

-          Før vi kan kjøre, har jeg annet å gjøre, svarte Støver og tørket på harde livet. Han fant både fire og fem støvkorn.

-          Dette går svint. Du skjønner støv gjør meg sint. Det tar litt tid, men så blir jeg blid. Bare tell til tre, så vil du se at på det fjerde skal det skje.

M telte til fire.

-          Ut på tur, aldri sur, sa Støver og brettet seg sammen. Det ble ikke helt bra, så han måtte si noe til M igjen.

-          Du må hjelpe meg med å brette, for kantene ble ikke helt rette.

-          Nå tror jeg vi må ta den bilturen en annen dag, foreslo feen. – Det er ikke helt lett å dra på tur sammen med en slik rimsmed.

Rim, ram, rute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: