søndag 6. februar 2022

1001 godnatthistorier - 871. Historien om Strunt Strøm

 

871. Historien om Strunt Strøm

-          Strunt Strøm mener at han er den viktigste i hele verden, sa fru Fantasia og flyttet stolen litt nærmere senga til M før hun satte seg.

-          Er det han som kommer ut av stikkontakten, spurte M. – Han som gjør at lyspærene lyser?

-          Nei, Strunt holder til i vannet, særlig i elver og bekker. Bertil Bekk kjenner Strunt Strøm svært godt.

 

-          Strunt hører stadig at noen snakker om oppstrøms og nedstrøms. Det finnes til og med et eventyr som heter «Kjerringa mot strømmen». Det er bare tull, mener Strunt. Hvordan skulle det gått her i verden om vannet begynte å renne oppover? Det er helt umulig å få havet til å ligge høyt til fjells. Alt vann renner nedover. Det sørger Strunt for enten han befinner seg i Bertil Bekk eller Elvin Elv.

-          Noen ting er bare slik de er og basta bom, sier Strunt.

-          Skybert Sky er helt enig.

-          Hvordan skulle det gå om vannet rant oppstrøms, sier Skybert. – Alt vannet kommer jo fra meg når jeg slipper en byge eller tre. Hvis det var omvendt, ville jeg bli fylt opp med mer vann enn jeg kan holde på, og da ville jeg jo falle ned.

-          Det er mye rart jeg hører der jeg renner, men at vann kan renne oppover, er noe av det rareste, mener Strunt. – Hva ville Isaac Newton sagt om han hørte dette?

-          Han ville ikke sagt noen ting, fastslo Skybert, - for han forstod ikke norsk. Newton visste ikke hva strøm var i det hele tatt. For ikke å snakke om strømming.

-          Strømming har jeg aldri hørt om, sa Strunt.

-          Du vil ikke si at du ikke har hørt om strømming, den silda som svømmer rundt i Østersjøen? Det er den svenskene lager surstrømming av. Sannelig må jeg si at du ikke følger med.

Skybert er nesten oppgitt over Strunt Strøm.

-          Surkel Surstrømming var jo med i godnatthistorie nummer 816. Alle svensker kjenner Surkel og mener at man ikke er ordentlig svenske før man har spist en klemme surstrømming.

-          Det der bryr jeg meg ikke noe om, sier Strunt. – Det er så lite strøm i Østersjøen at jeg ikke har noe der å gjøre. Da er det annerledes med Saltstraumen nær Bodø og Straumen i Inderøy i Trøndelag. De to kan jeg like. Ellers holder jeg meg mest i ferskvann. Jeg er helt uenig med de som sier «har du salt, har du alt».

-          Noe av det morsomste jeg vet, er å lage strømvirvler i vannet.

 

-          Noen liker kanelsnurrer, men jeg liker strømvirvler. Mange lurer sikkert på hvor vannet blir av når det blir sugd ned i virvel, men det er en hemmelighet som jeg holder for meg selv. Noen hemmeligheter må jeg få lov til å ha. Bare tenk så kjedelig det ville bli om det ikke var noen hemmeligheter igjen, avsluttet Strunt Strøm.

Strim, stram, strute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: