torsdag 24. februar 2022

1001 godnatthistorier - 888. Historien om Skrubb Skurebørste

 

888. Historien om Skrubb Skurebørste

-          I kveld er turen kommet til en gammel sliter, sa Fru Fantasia og satte seg på sengekanten hos M. – Hva passer bedre når vi er kommet til godnatthistorie 888 enn å fortelle om Skrubb Skurebørste? Skrubb er en munter fyr. Bare vent til vi treffer ham. La oss ta turen ut på badet; det er der jeg tror han holder til nå i kveld.

-          Heisann og ha det på badet, sa Skrubb da M åpnet døren inn til badet.

 

-          Med såpe og vann går allting an, sa Skrubb muntert. – Subb, subb, nå tar jeg en skrubb. Er det du som heter M?

M nikket.

-          Jeg har nok sett deg. På badet er du aldri sur og lei.

-          Ja, jeg liker godt å bade. Men best liker jeg meg i Paradisbukta.

-          Du sier noe – der har jeg hørt at jordbærene er gode, svarte Skrubb.

-          Hvorfor rimer du hele tiden når du snakker, undret M.

-          Noen liker prim. Jeg liker rim.

-          Jeg synes jordbærsyltetøy er best, svarte M.

-          Smaken er som baken, sa Skrubb.

-          Det der skjønner jeg ikke helt.

-          Den er delt.

-          Åja, sa M. – Nå må jeg le.

-          Det var bra du skjønte det.

-          Hva har du forresten tenkt å gjøre nå?

-          Jeg tenkte at du og jeg skulle ut å gå. Hva med en liten tur?

-          Ut på tur og aldri sur? Men du har jo ingen ben.

-          Jeg tror oppfattelsen din er noe sen. Alle kan vel se at jeg har ben? Jeg skrubber og subber.

-          Skal jeg ta med såpe, spurte M.

-          Det er alt, men huske på at det er kaldt. Ta gjerne på deg en tykk kåpe.

Dermed gikk Skrubb Skurebørste og M ut. Fru Fantasia fulgte etter. Hun stolte nemlig ikke helt på Skrubb. På veien stod en bil.

-          Jeg vet akkurat hva jeg vil, jeg vil kjøre bil, sa Skrubb og så seg om.

-          Den bilen var sannelig skitten. Kanskje jeg skal vaske av all dritten?

-          Akkurat det tror jeg ikke er lurt, mente M.

Skrubb sa ingen ting, men var nok litt snurt. De gikk videre nedover bakken, men det gikk ikke så fort med Skrubb. Stadig vekk var det noe han aldri hadde sett før, og da stoppet han.

-          Hei, se opp! Der er Petter Edderkopp, ropte han. – Det er ikke for ingenting jeg heter Skrubb; Petter blir sikker glad om jeg synger en stubb.

-          Kan du synge også, spurte M.

Men Skrubb svarte ikke. Han begynte bare å synge. Om busten hans kunne fyke, hadde den gjort det, for maken til sang hadde M aldri hørt. Han sang så falskt at stemmen hans kunne knuse glass. Heldigvis lå det bare noen plastflasker i veikanten og de var fortsatt like hele. Petter Edderkopp var forsvunnet.

-          Nå er vi vel snart fremme? Ellers tror jeg at jeg trives bedre hjemme.

-          Da snur vi like godt, svarte M. – Uansett er det lite du kan skrubbe her. Og såpen glemte jeg visst. Når du kommer hjem kan du skrubbe så mye du vil.

-          Takk skal du ha. Det var bra, avsluttet Skrubb Skurebørste.

Skribbelibb, skrubbelubb, skrabbelute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: