torsdag 10. februar 2022

1001 godnatthistorier - 875. Historien om Vidar Vintermygg

 

875. Historien om Vidar Vintermygg

-          Her har jeg en liten kar som fryser, sa fru Fantasia og holdt frem hånden etter å ha satt seg på sengekanten ved siden av M.

-          Jeg kan nesten ikke se ham, men han kan komme under dynen min hvis han vil, svarte M.

 

-          Det tror jeg ikke jeg tør, hørtes en tynn stemme. Jeg er redd jeg kan brekke bena mina eller ødelegge vingene. Men jeg kan godt sitte på stolkarmen her.

-          Hvorfor er du ikke ute i skogen og flyr, spurte M.

-          Akkurat nå er det for kaldt og tørt der ute. Jeg venter på at det skal bli fuktig luft og noen få kuldegrader eller varmegrader. Det er da vi vintermygg trives best. Du kan se oss i store flokker, og vi flyr opp og ned i lufta for å holde varmen.

-          Hvorfor venter du ikke på at det skal bli sommer og ordentlig varmt. Å fly slik i kulda kan umulig være trivelig? Ikke finner du noe å spise heller.

-          Det er ikke så farlig. Bare jeg finner noe å drikke er alt i orden. Så tynn som jeg er, kan du skjønne at jeg ikke trenger å spise noe særlig. Dessuten gjelder det å benytte sjansen til å fly før alle trekkfuglene kommer. De spiser alt som flyr. Om vinteren er alle sammen borte, og det er derfor vi kan fly i store flokker som vi gjør. Nesten ingen andre insekter gjør det.

-          Jeg har aldri sett deg komme til midtsommerballet i blomsterenga, måtte M spørre. – Hvorfor holder du deg unna da?

-          Midtsommers er det for varmt for oss vintermygg. Dessuten er det alt for mange som flyr som råskinn bare for å vise seg. Vi vintermygg liker å ta det med ro og sveve sakte opp og ned. Du har sikkert sett alle sommerfuglene hvordan de flyr? De vingler frem og tilbake i lufta og tar ikke hensyn. Det kan du se på dem også, for mange har vinger med rifter og hull i.

 

-          Slik går det når de ikke tar hensyn og flyr som villmenn. Nei, midtsommerballet i blomsterenga er ikke for oss vintermygg. Men gi oss en fuktig og kald dag på ettervinteren så skal du se hvor flinke vi er til å danse ballett. Vi trenger ikke en gang musikk for å bevege oss i takt. En av de faste tilskuerne våre er Pamela Padde. Vi forsøker å gjøre unna dansen vår før hun kommer frem fra vinterdvalen, men Pamela er ofte tidlig ute for å være førstedamen i paddedammen om våren.  Jeg har bestandig trodd at hun var en beundrer som likte å se på vintermyggdansen, men slik er det ikke.

 

-          Pamela kan nok se ufarlig ut der hun sitter, men hun har en helt forferdelig lang tunge. Kommer en vintermygg for nær henne, skyter tungen ut. Jeg har selv sett hvordan flere av oss har forsvunnet og de er aldri blitt sett igjen. Det er derfor jeg liker å danse i lufta før snøen er forsvunnet. Det er tryggest slik.

Trygg, tragg, trute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: