tirsdag 22. februar 2022

1001 godnatthistorier - 886. Historien om Tarald Tann

 

886. Historien om Tarald Tann

-          Tarald Tann er ikke helt fornøyd i kveld, sa fru Fantasia da hun satte seg ned ved siden av M.

-          Er det noe i veien med ham?

-          Du skulle vel aldri ha glemt tannpussen før du la deg, spurte feen.

 

-          Jo, det er sant. Jeg la en klatt tannkrem på Tørres Tannbørste, men så glemte jeg alt.

-          Det er ikke så farlig, mente feen. – Det er ikke lenge til i morgen. Men jeg har med et lite speil her, et ordentlig tannlegespeil, slik at du kan slå av en prat med Tarald før du sovner.

 

-          Det er bare å gape opp og stikke speilet inn i munnen. Dersom du har et annet og større speil, er det lett å se Tarald. Han kan se deg også i det store speilet. Bare prøv nå.

-          Hei, er det slik du ser ut, sa Tarald Tann. Jeg har jo sett meg om i munnen din, men jeg visste ikke at det var slik du så ut. Jeg vet at du kan snakke og gjøre mye rart med munnen, men jeg hadde ikke trodd at det var noe utenfor leppene. Ja, det er mye rart man skal oppleve, det er sikkert.

-          Jeg håper du kan vente med å bli pusset til i morgen, sa M.

-          Det går helt greit, svarte Tarald, - men jeg skulle gjerne hatt noe å bite i.

-          Noe å bite i? Hva tenker du på? Noe å spise, kan hende?

-          Nei, jeg tenker på gåter for eksempel.

-          Da har du kommet til den rette, svarte M. – Jeg har noen gåter du kan tygge på. Tar du denne? Hvor mange bokstaver er det i alfabetet?

-          Nei, den var litt vanskelig, svarte Tarald.

-          Den er jo lett. I ALFABETET er det 9 bokstaver!

-          Din luring! Har du flere?

-          Hvilken oppfinnelse lar deg se rett gjennom veggen?

-          Nei, nå må du gi deg!

-          Vinduet, vel!

-          Har du ikke noen lettere?

-          Hvorfor spiller ikke tusenbeinet fotball?

-          Tusenbein kan vel ikke spille fotball!

-          Det kan de vel, men før de har fått på seg skoene, er kampen slutt.

-          Du må vel ha noe lettere, har du ikke?

-          Hva er det den blinde kan se og den døve høre, og som den dumme ofte ler av?

-          Nei, dette blir vanskeligere og vanskeligere.

-          Haha, lo M. - Alle vet vel at det er INGENTING. Da tar vi bare en til, Når går det an å bære vann i en sil?

-          Det går vel ikke an.

-          Når vannet er frosset, går det helt greit.

-          Nå er det like før jeg biter deg i tungen, svarte Tarald Tann. – Bare pass deg. Jeg har gjort det før og du vet det gjør vondt.

-          Jeg tror du ikke kan svare fordi jeg glemte å pusse deg nå i kveld, sa M.

Dermed gikk hun ut på badet og ga Tarald en grundig tannpuss før hun la seg til å sove.

Puss, pass, pute, så var den historien ute

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: