fredag 11. februar 2022

1001 godnatthistorier - 876. Historien om Vibeke Virvler

 

876. Historien om Vibeke Virvler

-          I kveld skal vi sannelig ta en tur til paddedammen, sa fru Fantasia og satte seg på stolen ved siden av senga til M. – Der er det nemlig en liten bille som har ventet lenge på å få besøk av deg.

-          Jeg liker egentlig ikke biller. De er litt for innbilske, synes jeg.

-          Da vil du nok sette pris på å møte Vibeke Virvler. Hun er ikke innbilsk i det hele tatt.

 

-          Hun er ikke stor heller og gjør ikke mye av seg. Hun liker best å seile rundt på vannspeilet på jakt etter noe å spise. Det rare er at hun har ett sett med øyne som kan se over vann og et annet sett som kan se under vann. Hvis du sitter rolig i vannkanten og ikke skremmer henne, seiler hun rundt akkurat som om hun går på skøyter. Blir hun forstyrret, dukker hun under vann. Hun kan fly også. Det er helt utrolig slik hun kan virvle rundt omkring.

-          Jeg har hørt om trommevirvler, sa M, - men en helt vanlig virvler har jeg verken sett eller hørt.

-          Nå skynder vi oss til paddedammen med en gang, sa feen. – Der er jeg sikker på at vi finner henne og vennene hennes. Litt stjernestøv gjør susen.

Og sannelig! Der seilte Vibeke rundt sammen med mange andre. De så ut som blanksvarte prikker der de for rundt og rundt.

-          Hei, sa Vibeke, - nå var det sannelig på tide at du kom. Jeg har ventet på deg. Det var litt sent, synes jeg, for nå er vi kommet til godnatthistorie nummer 876. Jeg har hørt at det ikke blir mer enn 1.001 historier og var redd dere hadde glemt meg. Men forresten, hvor er trommevirvlene? Når jeg har ventet så lenge, fortjener jeg noen ordentlige trommevirvler.

-          Det skal jeg da ordne, sa feen og svingte med tryllestaven.

Og trommevirvler ble det.

-          Akkurat hva jeg trengte, sa Vibeke og seilte rundt med de andre virvlerne. – Og snart er det 17. mai, tror jeg. Det gleder jeg meg til, for da er det trommevirvler over alt. Men du skulle vel ikke ha et lite flagg til overs? Alle barna går rundt med flagg den dagen, så hvorfor kan ikke jeg få et også?

-          Det blir nok verre, mente feen. – Slik som du virvler omkring både over og under vann, vil jo flagget bli vått. Det går nok ikke. Men jeg skal nok sørge for at du kan bli med likevel. M har et lite flagg som duger. Du kan sitte der og være med i 17. maitoget. Det er bare to ting du må passe på. Ser du en kjele med vann hvor det ligger varme pølser, må du holde deg unna den. Og får du øye på en bløtkake med hvit krem, må du ikke sette deg på den. Da kan du være fortapt om du blir sittende fast i kremen.

-          Er det lenge til 17. mai?

-          Det er ikke mange dager nå.

-          Å, jeg tror nesten ikke jeg kan vente, utbrøt Vibeke Virvler.

-          Det må du nok, svarte feen. – Så får vi se om du kan få bli med i historien om Syttende Mai.

Mij, mai, mute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: