torsdag 14. januar 2021

1001 godnatthistorier - 506. Historien om Nattleik Natt

 

506. Historien om Nattleik Natt

-          Hadde det ikke vært for Nattleik Natt, hadde det ikke blitt noen godnatthistorier, sa Fru Fantasia og slo seg ned ved siden av M. – Nattleik og Dag Dag deler døgnet mellom seg, men har aldri greid å bli enige om hvor lang tid de skal ha for seg selv.

-          Det har jeg sett, sa M. – Det må være derfor Dag har lange sommerdager og Nattleik lange vinternetter.

-          Nettopp, sa feen.

 

-          Jeg skulle ønske at det hadde vært dag mye lenger, sa M. – Da kan jeg være ute og leke og ha det moro hele tiden hvis jeg vil.

-          Det går nok ikke, sa feen. – Det er fordi jorda er rund at det er natt omtrent halve tiden, iallfall i Syden. Hadde det ikke vært for Nattleik, ville det vært vanskelig å sove for mange. Dessuten er det mange som bruker natten til å være ute. Bare tenk på Fartein Flaggermus som først står opp når det blir mørkt. Hva skulle han gjort om det ikke hadde vært for Nattleik?

-          For ikke å snakke om Kjell Kjerrakaill som står rolig ved Steinkjerelva hele dagen og bare venter på at det skal bli mørkt slik at kan fange laks uten at Konrad Konstabel ser ham.

-          Jeg synes iallfall det kan være litt skummelt når jeg er ute i mørket, sa M. – Jeg hører lyder som jeg ikke vet hvor kommer fra og hvem det er som lager. Jeg vet om mange som er mørkredde, men ingen som er lysredde.

-          Hvis du tenker deg om, hører du mange flere lyder om dagen som du ikke vet hvor kommer fra. Da er det jo rart at du ikke blir reddere om dagen, er det ikke? Om dagen er det så mange lyder at du ikke oppfatter alle. Om natten er det nesten stille. Da kan det være nok at det knirker i en dør til at du blir redd.

-          Husk på det at Nattleik Natt er venn med de fleste, både de som trenger å sove og de som er ute om natten fordi de ikke liker dagslys.

-          Men hva med spøkelser og troll og slike ting, spurte M. - Det er de som er skumle.

-          Du vet jo like godt som jeg at de bare finnes i eventyr og lignende historier, gjør du ikke?

-          Jo, men likevel. Det kunne jo være at de fantes?

 

-          Når jeg står og ser at månen lyser og lager skygger i skogen, kan det jo være at det er noe eller noen i mørket som jeg ikke ser? Kan det ikke?

-          Da må du huske på at om dagen er det mye mer du ikke ser. Jeg har snakket med Nattleik Natt mange ganger når jeg går herfra etter å ha fortalt deg godnatthistorier. Han sier at det aldri er tryggere enn om natten, og Nattleik vet hva han snakker om. Hvordan kan du ellers sovne trygt og god hver eneste kveld? Bare legg deg ned på hodeputen nå, så skal du se hvor lett det går. Hvis du vil, kan jeg drysse litt stjernestøv over deg?

-          Ja, gjør det, sa M og lukket øynene.

Lukk, lakk, lute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: