lørdag 16. januar 2021

1001 godnatthistorier - 508. Historien om Erling Ertestuing

 

508. Historien om Erling Ertestuing

-          Kjell Kjøttkake er ikke lett å gjøre til lags om han ikke får med seg flere av vennene sine på middagstallerkenen, sa fru Fantasia og satte seg oppe ved hodeputen ved siden av M.

-          Da skal du sikkert fortelle om en av dem?

M så spørrende opp på feen.

-          Men jeg forstår ikke hvorfor det skal være så viktig å komme på middagstallerkenen. Jeg liker det som er i desserttallerkenen mye bedre.

-          Det spørs hva Erling Ertestuing hadde sagt om han hadde havnet der. For ikke å snakke om de som fikk servert ertestuing til dessert.

 

-          Liker de ikke ertestuing, fortjener de ikke å få dessert, var det en som sa.

Det var ingen andre enn Erling Ertestuing.

-          Åja, sa M. – Jeg glemte visst å spise deg opp til middag i dag.

-          Og endatil fikk du iskrem til dessert, sa Erling. – Jeg forsøkte å si fra til mammaen din, men du hadde allerede flyttet meg bort på kjøkkenbenken. Jeg trodde jeg skulle ende i søpla, men heldigvis så pappaen din hva som skjedde. Han sa at da får du spise meg i morgen til middag.

-          Sa han det, spurte M.

-          Ja, det sa han.

-          Javel, svarte M og svelget. – Så da så. Men kanskje det går an å lage ertesuppe av deg?

 

Hun så spørrende på Erling Ertestuing.

-          Ertesuppe? Nei takk! Suppe er ikke noe for meg. Iallfall ikke ertesuppe. Da er det bestandig noen som erter meg og kaller meg fjertesuppe. Det liker jeg ikke.

-          Fjertesuppe? Hvorfor det? Det har jeg aldri hørt om.

-          Tror du jeg vil svare på det? Nei, det må du spørre mamma eller pappa om. Jeg svarer ikke på slike ufine spørsmål. Basta Bom!

-          Nei, da var det andre tider i gamle dager, mimret Erling Ertestuing. – Den gangen jeg reiste med Norges statsbaner til Hamar. Der var det togbytte for de som skulle med Rørosbanen. Da var det bestandig lapskaus med ertestuing å få kjøpt. Jeg ble øst opp i pappbeger sammen med Lapsus Lapskaus. Bruno Brunsaus var også med. Dessverre ble det slutt på det. Jeg vet ikke hvorfor. Kan hende var det ikke fint nok med lapskaus og ertestuing.

-          Men min tid kommer nok når folk får øynene opp for at ertestuing er noe av det sunneste det går an å spise. De må jo snart bli lei av å spise Peppe Pizza flere ganger i uka. Han inneholder aldri en eneste ert.

-          Jeg tror det er noen som har misforstått, sa fru Fantasia. – Det har vært så mye snakk om at erting og mobbing ikke er bra. Jeg er sikker på det er derfor folk ikke lenger spiser ertestuing. Jeg tar med tryllestaven og så tar vi turen til Kunnskapsdepartementet i morgen. Da skal vi nok sørge for at det blir servert både ertestuing og ertesuppe i skolekantinene.

-          Du mener fjertesuppe, måtte M spørre.

-          Neeii, ropte Erling Ertesuppe.

Fjirt, fjert, fjute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: