mandag 18. januar 2021

1001 godnatthistorier - 510. Historien om Drøgbert Drøvel

510. Historien om Drøgbert Drøvel

-          I kveld er sannelig tiden kommet til å fortelle om Drøgbert Drøvel, sa fru Fantasia og skjøv hodeputen til side før hun satte seg ved siden av M.

-          Drøgbert Drøvel? Hvem er det?

-          Bare åpne munnen og ta en titt i speilet. Da ser du ham. Han holder til rett over tungen.

 

-          Det er den lille tappen som henger ned?

-          Det stemmer.

-          Hva har han inne i munnen å gjøre?

-          Den som visste det, men det er noen som synes han er viktig. Jeg vet for eksempel ikke hva folk fra Berrgen skulle gjort uten Drøgbert. Da hadde de ikke greid å lage den fine skarre-r-en sin. For ikke å snakke om franskmenn og arabere som er helt avhengige av Drøgbert Drøvel. Det viktigste er nok likevel at Drøgbert sørger for at maten vi spiser havner i magen og ikke i luftrøret og lungene.

-          Rrrr, sa Drøgbert Drøvel, - Men glem ikke at jeg elsker å gurgle når jeg tar et bad. Hadde det ikke vært for meg, ville det vært umulig å lage fine gurglelyder. Dessuten elsker jeg å smake på alt som kommer inn i Mons Munn. Da bestemmer jeg hvilken vei det skal gå. Hadde det ikke vært for meg, hadde mye gått i vrangstrupen. Det ville bare ført til masse harking og hosting. Dessuten passer jeg på at maten blir tygd skikkelig. Alt for store klumper kan ikke komme forbi meg.

-          Alt for mange vet ikke hvilken viktig jobb jeg gjør. Noen skylder på meg fordi de snorker om natten. Det kan nok stemme, men hva skulle de gjort uten meg? Da hadde jo maten kommet i vrangstrupen hele tiden. Dessuten trenger jeg jo å mosjonere litt. Det ser ut til at mange har glemt hvor viktig det er å røre på seg, og at det også gjelder for oss drøvler. Noe mange ikke vet, er at folk fra Bergen snorker mindre enn de som ikke har skarre-r. Der er fordi jeg får trening hver eneste dag hele tiden. Alle vet jo at de som er fra Bergen eller har skarre-r snakker mye mer enn andre. Selv om ikke liker det, er det iallfall noe jeg setter pris på. Å få masse mosjon, mener jeg. Da sover jeg mye bedre om natten og trenger ikke å røre på meg når jeg sover.

-          Nå skal jeg fortelle deg en stor hemmelighet, sa Drøgbert Drøvel. – Hvis folk har problemer med snorkingen sin, skulle de begynne å snakke Bergensdialekt alle sammen. Hvis de ikke vil det, kan de gurgle seg med munnvann fem minutter hver dag eller knurre som en løve. Det vil garantert hjelpe.

-          Nå tuller du, sa M.

-          Neimen om jeg gjør. Bare ta en tur til Bergen og spør folk som bor der. Det er så sant som jeg heter Drrøgberrt Drrøvel. Kjenner du noen som er plaget av snorkingen sin, kan du fortelle dem hvor enkelt det er å bli kvitt snorkingen.

-          Hmm, sa feen. – Nå snakker du ikke helt sant, Drøgbert. Dessuten er det forresten tid for å sove for begge to. God natt!

Snirk snork, snute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

 

Ingen kommentarer: