fredag 22. januar 2021

1001 godnatthistorier - 514. Historien om Silius Silt

 

514. Historien om Silius Silt

-          Det er mye rart mellom himmel og jord har jeg hørt folk snakke om, sa fru Fantasia da hun satte seg på stolen ved siden av senga til M.

-          Jeg trodde bare det var fugler og insekter som holdt til der, svarte M.

-          Noen ganger tar Silius Silt seg en luftetur også. Silius er på størrelse midt i mellom leire og sand.

 

-          Fordi han er så liten og ikke er klissete eller hard slik som leire, tar han seg gjerne en tur sammen med Vegard Vestavind om han har sjansen til det.

-          Silius Silt liker også å svømme i Elvin Elv. Når han leker seg sammen med Elvin er han ganske så utholdende. Mens store rullestein knapt nok rører seg og Sander Sand gir seg ganske fort, så holder Silius seg svevende i vannet lenge. Det er først når Elvin flyter rolig i flere kilometers lengde at Silius tenker på å legge seg på bunnen for å hvile. Mens Leirulf Leire gjerne reiser helt ut i havet, foretrekker Silius å holde seg i ferskvann.

-          Leirulf har forsøkt å overtale Silius til å bli med videre ved å fortelle om alt det spennende som rører seg i havet, men Silius takker nei hver gang. Noen må bli igjen her i Elvin Elv, sier han. Hvordan skulle det gå om alle ville dra ut i havet? Hva ville bli igjen her, da? Nei, du får reise du som er liten og lett.

-          Jeg har en jobb å gjøre her, sier Silius. – Det er alt for mange demninger som blir bygget i Elvin Elv. Elvin og jeg har snakket sammen om dette. Elvin vil aller helst renne fritt med fosser og stryk, men så er det disse tobeiningene som forsøker å ta kraften ut av ham. Elektrisk kraft kaller de det de stjeler. Hva de skal med kreftene til Elvin, vet verken han eller jeg, men resultatet er at det blir mange små og store sjøer der det før gikk an å renne fritt.

 

-          Det de som har bygget demningene ikke har regnet med, er at jeg legger meg for å hvile på bunnen av dammene. Noen steder tar det ikke mange årene før jeg nesten har fylt igjen dammene. Jeg gjør dette i all hemmelighet for at Elvin Elv skal få kreftene sine tilbake.

-          Både Elvin og jeg har anmeldt tyveriene til Konrad Konstabel, men den slasken legger bort nesten alle anmeldelsene fordi han er så opptatt med å passe på Kjell Kjerrakaill i Steinkjerelva. Vi har også forsøkt å ta opp saken med noen som arbeider i et hus som de kaller for Energidepartementet, men de folkene som arbeider der, er ikke lette å snakke med. De er mest opptatt av olje og gass.

-          Da er det ikke annet igjen for Elvin og meg enn å ta tiden til hjelp. Vi vet at før eller senere vil vi ha fylt igjen alle kraftverksdammene i Norge.

Krift, kraft, krute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: