tirsdag 26. januar 2021

1001 godnatthistorier - 517. Historien om Gudmund Gullgraver

 

517. Historien om Gudmund Gullgraver

-          Har du hørt at der hvor regnbuen når ned til bakken, kan du finne en krukke med gull, spurte fru Fantasia da hun satte seg ved siden av M.

-          Ja, men det er vel bare en historie noen har funnet på, er det ikke?

-          Da tror jeg vi må ta en rask tur til en elv i Oppdal og hilse på Gudmund Gullgraver, sa feen,

Hun trakk frem tryllestaven og drysset en porsjon med stjernestøv over M. Noen øyeblikk etter stod de ved elva ved siden av Gudmund.

 

Gudmund hadde en ekte gullgraverhatt på hodet, en vaskepanne i hånden og briller for å se om det glitret av gull i pannen.

-          Er det du som er Gudmund Gullgraver, spurte M.

-          Det stemmer det, sa Gudmund. – jeg sitter her og vasker gull.

-          Finner du noe?

-          Klart det, svarte Gudmund. – Jeg sitter akkurat her for i går kveld da det regnet, så jeg at regnbuen gikk ned på nettopp denne plassen.

 

-          Da tror du på den historien at der hvor regnbuen ender, er det en krukke med gull?

-          Klart det, svarte Gudmund. – Alle vet at det stemmer.

 

-          Det er bare det at krukken har stått der så lenge at den har gått i knas. Derfor er gullet spredt rundt omkring der hvor regnbuen sluttet. Bare bli med meg bort i teltet mitt, så skal du se. Alt dette gullet har jeg funnet i dag.

 

-          Og enda vet jeg at det var mye mer i krukken. Det er derfor jeg sitter her ved elva.

-          Da er du jo rik! Alt det gullet er verdt mye penger.

-          Det bryr jeg meg ikke så mye om, svarte Gudmund. – Har jeg nok til å spise meg mett og litt til, så er jeg fornøyd. Spenningen er det viktigste. Vil det være en gullklump der når jeg har vasket ut all sanden og småsteinen i pannen eller ikke? Bare prøv selv og du vil se hvor enkelt det er. Du bare tar en passe mengde sand og grus i pannen og skyller med vann.

 

-          Du holder på slik noen minutter og dermed har du en eller flere små gullklumper i pannen. Se der har du allerede funnet en.

Gudmund Gullgraver pekte med fingeren.

-          Finner du mer, kan du snart ta turen til Gulleik Gullsmed og be ham lage et fint smykke til deg. Hos Gulleik kan du også finne en kopi av verdens neststørste gullklump. Den veide hele 69 kilo da den ble funnet.

 

-          Hva gjør du hvis du finner en slik en her i elva, spurte M.

-          Tja, svarte Gudmund. – Da tror jeg at jeg tar turen til Gulleik Gullsmed og spør om han tror den er ekte. Hvis han svarer ja, tenker jeg at i morgen er det en ny dag, og da gjør jeg omtrent det samme som jeg gjorde i går og dagene før.

-          Jeg husker jo hvordan det gikk med kong Midas da han hadde gjort guden Dionysos en tjeneste og fikk ønske seg hva han ville, fortsatte Gudmund. Han fikk oppfylt ønsket sitt om at alt han tok i, ble til gull. Men når maten hans også ble til gull, forstod han at det ikke gikk lenger. Dionysos fortalte at han kunne kvitte seg med gaven ved å vaske seg i elva Paktalos. Siden den dagen har folk funnet gullsand i Paktalos. Nå er jeg fornøyd om jeg kan stå her i denne elva i Oppdal og vaske gull resten av mine levedager, avsluttet Gudmund.

-          Kan jeg komme tilbake i morgen, tror du, spurte M og så opp på feen.

-          Da er det vel tid for en ny godnatthistorie, tror jeg, svarte fru Fantasia.

Et øyeblikk etter lå M igjen i senga og snart falt hun i dyp søvn.

Gill, gull, gute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: