søndag 31. januar 2021

1001 godnatthistorier - 522. Historien om Dall Daim

 

522. Historien om Dall Daim

-          I kveld er det lørdag, og det er den dagen i uka som Dall Daim liker best, sa fru Fantasia og satte seg ved siden av M i hodeenden av senga.

-          Jeg liker også Dall Daim, sa M. – han er en av de beste sjokoladene i lørdagsgodtskålen.

 

-          La oss ta en svipptur innom godterihylla i butikken og hilse på ham. Et øyeblikk så skal jeg drysse litt stjernestøv over deg.

Siden det var kveld, var det helt stille i butikken da de stod foran godterihylla. Lyset var ikke skrudd av fordi de fleste varene i butikken er mørkredde. Tro det eller ikke, men slik er det.

-          Det er faktisk helt sant at nesten alle som er i butikken om kvelden og natta, er redde for mørket, sa feen.

-          Det visste jeg ikke. Kan det virkelig være sant?

-          Det er derfor lyset aldri blir helt skrudd av i butikkene. Og det er grunnen til at Dall Daim gleder seg til lørdag. Mange vet ikke at Dall blir redd når han blir puttet inn i mørke matskap. Han håper derfor at om han får æren av å komme i godteriskålen på lørdag, ikke havner i det mørke matskapet, men blir kjøpt og puttet i pose på godteridagen. Det er noe å tenke på neste gang mamma eller pappa handler inn lørdagsgodt. Godteriet bør helst stå fremme i lyset hele tiden.

-          Stakkars Dall Daim. Han er bestandig blitt puttet inn i matskapet etter at vi har vært i butikken. Jeg skal aldri gjøre det mer, sa M til Daim der han lå i hylla.

 

-          Så bra, sa alt det andre godteriet som lå i skuffene. – Nå trenger vi iallfall ikke å være redde om det er du som kjøper oss.

-          Du aner ikke hvor skummelt det er å bli kjøpt og vite at vi nesten bestandig havner i mørke matskap, sa Dall Daim. - Jeg forstår ikke hva folk tenker på. Vi her i butikken vet jo at ingen barn blir puttet inn i mørke skap hvor de ikke kan se noen ting. Til og med når de skal legge seg, får de som er mørkredde lov til å ha lyset på i soverommet. Hadde det enda vært en liten lyspære i matskapet, hadde det hjulpet. Enda verre er det for dem som blir lagt inn i kjøleskap, for der er det mørkt hele tiden i tillegg til at det er gruelig kaldt.

-          Noe som mange glemmer, fortsatte Dall Daim, - er at vi som blir kalt for godteri, smaker mye bedre om vi får litt lys og varme på oss. Det er mange som gjør den feilen at de legger oss i kjøleskapet også. Bare tenk på hvordan Melker Melkesjokolade smaker når han er blitt gjennomkald.

-          Nei, det har jeg aldri tenkt på, svarte M. – Men når du sier det, er det sikkert sant.

-          Selv så smaker jeg best når jeg er så varm at jeg klisser på fingrene dine hvis du ikke putter meg i munnen med en gang.

-          Takk for at du fortalte meg alt dette, sa M. – Heretter skal jeg passe på at alle trives før de kommer i godteriskålen på lørdag.

-          Endelig kan jeg glede meg ordentlig til lørdag, sa Dall Daim.

Kliss, klass, klute, så var den historien ute.

Fru Fantasia tok på seg drømmekappen. Med tryllestaven drysset hun litt stjernestøv over sengen til M, og så var hun plutselig borte. Men kan hende kommer hun tilbake en annen kveld?

 

Ingen kommentarer: